lisbeth

    Hej!

    Jag går i 9:an och har ganska mycket beslutsångest för att välja till gymnasiet. Mitt största intresse är att dansa, vilket också är som mitt drömjobb (dansare/danspedagog). Jag skulle säkert valt estet dans om det hade funnits närmare mig men nu skulle det tagit 1-1,5h för mig att komma till skolan varje dag. Jag har ändå övervägt skolan (lunds dans- och musikalgymnasium) men problemet är att jag inte har dansat så länge. Jag är alltså verkligen inte bra nog men allt jag vill är att bli bättre, men helst på en vanlig dans linje och inte spets.

    Det jag överväger att gå istället är estet musik för att jag älskar att sjunga (även om mitt intresse för dans är mycket större). Jag har hittat en skola som jag tror passar mig bra (HTS i Hässleholm) men jag vill kunna vara säker på att kunna välja till så mycket dans som möjligt utöver det ändå. Det är inga problem att stanna efter skolan och ha dansklasser eftersom jag får göra det jag älskar.

    Det känns alltså som att HTS är bra för mig men jag skulle gärna vilja veta vad man kan välja till för individuella val och extra kurser? Och vart jag borde gå? Är det dumt att gå estet om man inte vet vad man vill bli? Eller finns det helt andra förslag som skulle passa mig bättre?

    tacksam för svar:)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisbeth,

    >> lunds-dans-och-musikalgymnasium erbjuds det både Spetsutbildning och en "vanlig" dansinriktning på Estetiska programmet.

    Sedan vill jag också påminna om att dansa kan man även utanför gymnasietskolan - ex. på en kulturskola.
    Det är givetvis tråkigt att alla de olika inriktningar och profiler inte erbjuds på alla orter.

    Om vilka valbara kurser som kan ska kunna välja är det bra att fråga på just den gymnasieskolan som man är intresserad av; men skolorna vet endast vad deras "avsitkter" är... för att det är lärarbrist; tyvärr... och om inte läraren "då det blir dags att påbörja en valbar kurs" finns på skolan, kan inte rektor trolla fram läraren "ur tomma intet"; det är alltså endast de obligatoriska kurser som man kan räkna med att de kommer att erbjudas; alla valbara kurser som skolorna säger att de "erbuder" är det mer eller mindre vad de vill kunna erbjuda, men de kan inte veta om möjlighet kommer att finnas att erbjuda dem.
    Som sagt, går det inte att "trolla med knäna" och "trolla fram behöriga lärare ur tomma inget"... rektorerna gör sitt bästa men pga lärarbrist kan man tyvärr inte garantera ngt. på förhand.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Vår erfarenhet är att eleverna tröttnar på att pendal efter ca en halvtermin. till jul vill de flesta byta till en skola nära bostaden. De elever som flyttar pga gymnasiestudier och som inte kan åka hem varje helg, pga det är för långt att åka, vill efter max en termin flytta hem till föräldrarna/vårdnadshavare och gå på en skola nära bostaden, där föräldrarna bor och där eleven också vill bo. Så blir det för många /men inte för alla elever/... Hur det blir just för dig, kan jag inte veta på förhand.
    *****

    Det är olyckligt att alla de olika programmen och inriktningar ej finns på alla orter. ;/

    Vi vill påminna om att utbildningar och aktiviteter finns även på andra ställen än gymnasieskolorna - kika ex. på Intresseföreningar, Kulturskolorna och Studieförbund.

    Det är många ggr fördelaktigt att välja en gymnasial utbildning på en gymnasieskola nära bostaden; och om inte rätt utbildning finns på den skolan - kan man komplettera med aktiviteter utanför skolan. Det är i alla fall ett alternativ, som vi vill påminna om... :)

    • : När bör skolorna veta vilka kurser som startar och inte isåfall? Eller är det så sent som när vi börjar så de vet hur många som väljer kursen?
    • Anna : Det är svårt att svara på din fråga, tyvärr. Du kan på gymnasieskolornas hemsidor (ibland) se vilka valbara kurser som "erbjuds" eller fråga på skolorna; då får du svar att de "erbjuder de här kurserna"... men om läraren sedan "försvinner", t.ex blir föräldraledig och inte ny lärare i samma ämne hittas, då kommer inte kursen kunna starta. Det blir då omöjligt att köra den kursen utan en lärare! Hur många som väljer valbara kurer /varje kurs, alltså/ vet man efter "dead-line" på när önskemål om valbara kurser måste lämnas in. Innan eleverna kom in på skolan, vet ju ingen vilka elever som kommer in på just den skola! Då kan man inte börja fråga eleverna om vilka valbara kurer de ska välja. Sedan är det inte säkert att alla får de kurser de väljer. Blir det för många som väljer samma kurs och 2 grupper ej kan "köras", får endast vissa det de valde; och andra får läsa annat... tyvärr kan det bli så. Men man kan också ha tur! :)