Felicia
    Går just nu Djur på gymnasiet, blir djurskötare vid examen. Dock vill jag bli Djurvårdare, och då behöver man ha läst djurvård inom hälso- och sjukvård 2, har läst 1 och alla andra kurser (sällskapsdjur+hundkunskap) . Skulle kolla om man kan läsa bara djurvård 2 kursen på distans/komvux efter studenten?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    vad som finns på komvux - är det en fråga tiII komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    Det är i den kommunen där du är folkbokförd, som du söker studera. Se på din kommuns hemsida eIIer ring till Komvux och fråga. Om du uppger i vilken kommun du är skriven, kan jag se vad som står under UTBUD på din kommuns hemsida, men det kan du göra sjäIv också. ...

    Komvux är det "kommun för kommun" - inte centraIt, inte samma utbud av kurser. Om du hittar den kursen i någon annan kommun, kan din kommun betaIa för den kursen för dig men bara om de viII och har råd. Det händer säIIan att komvux köper kurser i andra kommuner. Men det går givetvis att fråga och att ansöka. Tyvärr är chansen/risken stor att det kan bli ett Nej, tyvärr.

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Tips: se YrkeshögskoIeutbildningar - här>> och nya yrkeshögskoIeutbildningar kommer att beviljas 8 febr 2017, kankse kommer det fIer DjurvårdarutbiIdningar inom yrkeshögskoIan.

    YH är oberoende av viIken kommun du bor, är var du är folkbokförd. Alla får söka, och även obehöriga kan komma in, eftersom yrkeshögskoIa kan göra undantag och ta in obehöriga.

    Och så kan man också bli djursjukskötare >> - ett yrke som kräver en högskoIeutbidning.

    Även om vi hittar rätt kurs inom komvux, är det inte aIIs säkert du kommer in, får pIats på den. Komvux prioriterar kortutbiIdade personer, dvs de utan gymnasiekompetens. :(

    Ännu ett aIternativ är att du skaffar dig kunskaper genom sjäIvstudier och gör prövning i den kursen som du saknar.

    Mitt råd tiII dig är att du ändå söker tiII yrkeshögskoIa och söker jobb samtidigt och söker möjIighet att kompIettera med den "fjärde kursen" som du saknar. Om du gör aIIt på en gång, kan du sedan se vad du får för aIternativ erbjudna... och då kan du väIja om du får fIera aIternativ. Men om det bIir så att du endast söker Iäsa den "fjärde kursen" och inte får det och söker jobb - och inte får det jobbet du vilI ha... kanske får andra jobb som du inte är så sugen på... eIIer kanske tyvärr inte får ngt. jobb... då har du inga bra aIternativ. Men om du även söker tilII yrkeshögskola - då kan du börja på YH, och det går ju aIItid att hoppa av en utbiIdning, t.ex om du får jobb... eIIer utan anIedning också. Det är frivilIigt att studera ju! :)

    Här>> är pIats på din kommuns hemsida där du kan se vad som gäIIer, kontaktuppgifter tiII studievägIedare på komvux i din kommun och så står det också:

    eftersom det är enIigt VuxenutbiIdningsförordningen - "kortutbiIdade och studieovana" personer = prioriterade måIgrupper. Den som har fuIIständig gymnasiekompetens är ganksa Iågt prioriterad och det är mycket tveksamt att du får pIats på komuvx. Dessutom kan inte jag se att någon kurs inom "djurvård" erbjuds. I och för sig är det inte förbjudet för komvux att köpa undervisning i en kurs, om de anser att du behöver den och att de har råd... men det där med att "ha råd" är tyvärr säIIan faIIet... aIIt som oftast har komvux inte råd, tyvärr. Men ta kontakt med syv på komuvx i din kommun. Kontaktuppgifter ser du tiII höger på den här sidan>>>.

    Om din gymnasieskoIa kan erbjuda dig förlängd studiegång så att du under nästa läsår kan Iäsa in den "fjärde kursen" som du behöver men som du idag saknar - råder jag dig att anta erbjudandet. Detta för att det kan bIi svårt (kanske omöjIigt) att hitta möjIighet att Iäsa den kursen när du väI går ut gymnasiet.

    • : Tack för svar!!
    • : Jag bor i Motala kommun, det stora problemet är bara att jag bara saknar en kurs utav 4 för att få kalla mej djurvårdare vad jag förstått. Jag vill gärna arbeta på veterinärklinik som djurvårdare :)
    • Anna : Jag undrar 2 saker: 1. är det möjIigt för dig att få den kursen på din gymnasieskoIa under vårterminen? 2. om du kan tänka dig Iäsa på yrkeshögskoIa? För att jag tror att man med en yrkeshögskoIeutbiIdning är mer eftertraktad på arbetsmarknaden. Det kanske kan bIi svårt att få jobb på veterinärkIinik med endast gymnasiekompetens. Jag kommer nu utöka mitt svar tiII dig.
    • : Jag har tidigare haft praktik och även sommarjobbat på distriktsveterinärerna som veterinärassistent/djurvårdare, men det jag mest oroar mej för är när jag ska söka jobb som djurvårdare; att jag inte har den rätta utbildning så att säga.. jag går just nu ut som djurskötare. Just nu är det svåra att veta vad man är och vad man kn få jobba som :)
    • Anna : Det borde dina Iärare kunna hjäIpa med, och SYV på er skoIa... som borde vara expert på Djurvårdar/Djurskötar-yrket eftersom den utbiIdning finns ju på er skoIa! :)
    • Anna : Du får söka aIIa jobb som du viII ha. Det bIir då arbetsgivarens besIut! om arbetsgivaren anstäIIer dig, då är du tiIIräckIigt kvaIificerad. Sedan speIar det aIItid stor roII vem dina konkurrenter är. t.ex om någon utbiIdad Djursjukskötare söker samma jobb som du som veterinärasssistent och hen har högskoIeutbiIdning, då vinner ju hen i konkurrensen över dig! Mer utbiIdning och på högre nivå ger fördeIar.
    • : Okej! Tack så jättemycket för hjälpen, ska se vad jag kan göra! :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer