Villblistudent

    Hej, jag ska söka till universitet i vår men det är stor chans att jag inte kommer in på mitt förstahandsval då det har hög antagningspoäng. Om jag blir nekad mitt förstahandsval blir jag då sekundärt prioriterad utbildningarna jag placerat under jämfört med personer som exempelvis valt samma utbildningar fast som sina förstahandsval. Jag undrar alltså om det dumt att lägga den svåraste utbildningen att komma in på som förstahandsval eller om det då minskar mina chanser på utbildningarna placerade lägre ned.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    som regel, är rekommendationen att lägga den utbildning på högskolenivå som man helst vill gå, som förstahandsval, och sedan "i fallande grad". Som regel blir det så att i fall du har för låga meriter för att komma in på ditt förstahandsval blir du bedömd på ditt andrahandsval som om det vore ditt förstahandsval. Och så vidare... på samma sätt bedöms alla alternativen i högskole-universitetsansökan.
    Jag skriver "som regel" för att det kan finnas undantag: i fall du söker i AU-urval... Alternativt urval som kan finnas möjlighet till till vissa utbildningar, ibland och då kan villkor ställas att för att kunna bli antagen i AU-urvalet, så måste man söka till just den utbildningen och just på den orten - i första hand. AU-urval är ett undantag. Du får se på utbildningens webbplats om du kan söka i AU; hittar du inte info om det fråga studievägledare på den institutionen där utbildningen ges. Läs gärna information på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare