Lina
    Hej SYV/du som läser detta :)
    Jag är en elev i 9an som börjar gymnasiet nästa år. Jag har jätte svårt att välja linje och skola, men efter att ha tänkt om 100 gånger så tyckte jag att den särskilda varianten Sam och Estet verkade perfekt för mig.
    Men den enda skolan jag hittar är Danderyds Gym. och jag vet inte riktigt om det är där jag vill gå.
    Plus att i min skola får vi endast ett möte med SYV i 40 minuter.. Så jag har ingen koll alls om vad gymnasium ens innebär.
    Föressten.. Jag är 1 år yngre än alla andra i min klass då jag har flyttats upp en klass.. Kommer detta att påverka mig på något sätt?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att valet är förvirrande - det finns så mycket att ta hänsyn till när man ska välja! Och att du bara har tillgång till Syv en gång är faktiskt olagligt! Du ska ha tillgång till stöd och hjälp i valet under hela valperioden - det kan du gärna påpeka på din skola.

    Att du är yngre kan ha betydelse när det gäller all reklam, kataloger och annan information som skickas ut till alla andra som är ett år äldre än dig. En del kan du beställa på nätet om du vet vilka skolor du vill ha kataloger från, eller så samlar du kataloger på Gymnasiemässan i Älvsjö som är om ett par veckor - hoppas ni går dit med skolan.

    Det är ju bra att du ändå kommit fram till vilka program du vill gå! Då har du börjat sålla - sen får du väl anpassa dig lite efter vad skolorna i ditt område erbjuder. Kolla upp vilka skolor du har i din närhet först -besök mässan och gå på Öppna hus på de skolor som du blir intresserad av. Det bästa är ju att du besöker Danderys gymnasium och verkligen tar reda på om du kan tänka dig gå där eller inte. Gör dig en egen uppfattning - inte vad andra säger.

    Det är ett ganska hårt arbete att välja gymnasium - det är mycket man måste ta reda på - det är liksom inget som ramlar ner i skallen på en utan att man gör en egen insats. Gör en checklista - ta hjälp av olika webbsidor (som den här) och även den här är bra http://www.utbildningsinfo.se/ - här kan du göra en checklista http://www.utbildningsinfo.se/vop/valjochplanera/ - låt det ta tid..

    Lycka till i valet! /Lena, Syv