Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Med basår menas att kurserna är ihopsatta till ett kurspaket. Basåren med olika kursinnehåll finns, i Sverige, inom olika skolformer: universitetet, folkhögskola och komvux. Inom vilken skolform vill du läsa? Oftast läser man alla kurser i basåret och det tar två terminer på heltid, alltså ett läsår (om man läser på heltid) eller två år om man läser på halvtid. Det finns naturvetenskapliga, tekniska och "andra" basår, t.ex samhällsvetenskapliga basår.
    Du frågar om man måste "registrera" sig på basåret och jag gissar i så fall att du kanske är antagen till ett basår på universitetsnivå, stämmer det?

    Studie- och yrkesvägledare