Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Thilda,

    Titta gärna på ett kort, 1 min 15 sek videoklipp från studievägledningen på högskolan i Dalarna - här >>> är snabblänk. Där råder studievägledaren att ta direktkontakt med dem på studievägledningen på just den aktuella högskolan där man vill studera.

    Frågorna kring ta ut kandidatexamen är bäst att ställa till den högskola/universitet där man vill ta ut sin examen. Det finns "allmänna ramar" för kandidatexamen men sedan kan varje högskola/universitet själva bestämma många viktiga "detaljer" och reglerna kring kandidatexamen kan därför skilja sig rätt mycket mellan olika lärosäten; reglerna och bestämmelserna kan också variera/ändras över tid, dvs det som gäller idag behöver inte gälla om ett par år.

    Om det är så att du vill ta ut kandidatexamen på högskolan i Borlänge (Dalarna University) - kontakta gärna [email protected] eller ring 023- 77 8000 (växel) - och be bli kopplad till en studievägledare (idag, den 13 juni 2017 är alla studievägledare på Dalarna University på ett stort gemensamt möte, så det går inte att prata med dem idag) - men imorgon kan du säkert få tag på någon. Om du mailar idag får du förhoppningsvis svar redan imorgon  - om hur reglerna för kandidatexamen på just Borlänge högskolan ser ut idag; de kan förhoppningsvis även berätta om de eventuella framtida förändringar i kandidat-examensreglerna.

    Det är annars skillnad på att ha läst 180 hp, 3 år - och ta ut Kandidatexamen, som du kanske själv redan vet. För framtida jobbmöjligheter behöver det inte spela roll - om man har kandidatexamen eller inte; vissa arbetsgivare bryr sig inte om det över huvudet taget. Det kan också vara så att du efter 120 hp-programmet och med kandidatexamen baserat på det programmet, kanske kan få exakt samma jobb med samma lön och samma arbetsuppgifter. Men det är bra att vilja läsa mer. Jag säger inte att du inte ska planera för längre studier; jag säger bara att det är bra att känna till att det ej finns ngt. linjärt samband mellan längre studier - mer avancerade arbetsuppgifter - högre status - högre lön. Det kan se väldigt olika ut i arbetslivet.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    P.S: om du vill ta kandidatexamen från något annat lärosäte än Högskolan i Borlänge (Dalarnas University), kontakta i så fall den högskola/universitet och prata med en studievägledare helst på just den institutionen där du vill ta ut din kandidatexamen.

    Liselotte
    Daniel SYV

    Hej Thilda,

    vi fick idag svar från en programansvarig för energiteknikerprogrammet på Dalarna University. Var god läs hans svar nedan:

    Det är möjligt att  läsa vidare till energiingenjör hos oss. Det går att  tillgodoräkna ungefär ett år av teknikerprogrammet, så det återstår 2 år. Det gäller bara för vår energiingenjörsprogram.

    Om och hur mycket andra lärosäte/program kan tillgodoräkna bestäms via de respektive programansvariga/studieansvariga på de högskolor/universitet där du vill läsa.

    För mer detaljer om tillgodoräkning för vårt energiingenjörsprogram rekommenderar jag att studenten tar kontakt med Hans Ersson ( [email protected] ) som är programansvarig för programmet.

    Vänliga hälsningar
    Senior Lecturer Energy Technology
    School of Industrial Technology and Business Studies
    Dalarna University

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Vad jag kan se så leder den tvååriga utbildningen till Energitekniker till en högskoleexamen med huvudområdet energiteknik.

    Den treåriga utbildningen har också huvudområdet energiteknik.

    Utbildningarna har mycket olika behörighetskrav.

    Frågan är huruvida man kan bygga ihop en kandidatexamen med denna tvååriga utbildning som grund.
    Jag är ny vägledare vid Högskolan Dalarna. Jag tar kontakt med vår examensfunktion samt programansvariga för dessa program för att bilda mig en uppfattning om huruvida detta är möjligt. Du får gärna kontakta dem med. Får jag svar av dem, vidarebefordrar jag informationen till dig så fort jag kan.

    Vänliga hälsningar
    Studie- och karriärvägledare vid Högskolan Dalarna

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, fick nu svar från Verksamhetsutvecklare på Högskolan Dalarna som förklarar att som det är nu så kan endast 52,5 högskolepoäng tillgodoräknas från det 2-åriga programmet som du är intresserad av - in till kandidatexamen, vilket betyder att det är lite mer än två års heltidsstudier som behöver läggas till. Men det finns inte ngt utarbetat sätt att läsa vidare mot kandidatexamen och de utbildningsansvariga får titta individuellt på varje "fall" och gör bedömningar utifrån vad personen har för "övriga studier med sig".

    Ovan finner du en sammanfattning av ett svar som vi fick från en Programansvarig Energiingenjör och
    Verksamhetsutvecklare på EnergiKompetensCenter vid Högskolan Dalarna.