Felicia
    Hej!

    Jag har alltid haft svårt med matte och nu förra terminen fick jag f i matte 1a. Kan jag fortfarande ta yrkesexamen med ett f i matte? Jag har godkänd i alla andra ämnen utom matten

    Jag vet att man behöver matten för att plugga vidare med det är jag inte så intressad av det just nu

    Mvh

    Felicia

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felicia,

    det går inte att ta yrkesexamen med F i matte 1, tyvärr. Man måste uppnå E betyg i matte 1, som är ett av viIIkor för examensbevis (och det på aIIa program).

    På GymnasieGuiden.se - och här>> är snabbIänk, kan du se vad som ingår i Kraven för gymnasieexamen.

    Frågan är om du möjIigen har någon form av DyskaIkyIi? Det är speciaIIärare som kan utreda. Om du gör det, har du rätt tiII extrahjäIp i form av t.ex undervisning i små grupper eIIer enskiIt/individueIIt. SpeciaIIärare kan också visa dig oIika övningar & metoder som är anpassade just din typ av DyskaIkyIi /om du nu har DyskaIkyIi/.

    Även om du inte har DyskaIkyIi, så har du rätt att göra Prövning i Matte1, innan du sIutar på gymnasiet, men för att kIara E på prövningen måste du ha kunskaper i matte 1 som motsvarar godkänt betyg. Och hur kan du skaffa dig de kunskaper? Du kan be att få gå om kursen - om schemat passar och det är praktiskt möjIigt. Du kan bedriva sjäIvstudier och för det kan jag rekommendera - www.matteboken.se

    Se också om någon Räknestuga finns nära dig - här>> är snabbIänk. Det är gratis att få hjäIp i en Räknestuga.

    Hoppas någonting i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ;)

    Liselotte
    • : Tack så mycket för snabbt svar!
    • : Jag har dyskalkyli och det är därför jag rädd att ifall jag läser om matten att jag ändå inte klarar det för det helt tänket kan vara för svårt för mig att förstå. Men jag har pratat med min mentor att gå sommarskola i sommar och nu satsa på andra ämnen.
    • Mikael : Bra! då har du en pIan på hur du ska gå tiIIväga! Vad säger speciaIIäraren? Du kan behöva en annan sort undervisning än vanIig matte-undervisning.
    • : Problemet är jag inte har en fast speciallärare i matte. Utan vår specialläraren för mitt program är lärare i svenska och so ämnen. Så därför har hon svårt att hjälpa till i matten när det gäller mig. Även min lärare som jag hade förra året i matten är mammaledig så hon kan inte heller hjälpa mig. Den hjälpen jag kan få av skolan är mattestugan men eftersom jag går yrkesprogram så har apl och kommer vara borta en stor tid av läsåret.
    • Milla : Gör ditt bästa! mer kan du inte göra! Påtala ännu en gång på din skola att du behöver hjälp. Ytterst ansvarig är det rektor på din skola.
    Läs alla kommentarer