maria
    Mitt namn är Maria och är 17 år gammal och fyller 18 den 9 januari.
    jag går i 1:an på gymnasiet och jag läser mot handelsprogrammet och jag tänkte höra eller vilja få reda på om man nu skulle vilja ta studenten i 2:an får man gå balen då?
    Och jag har också en till kompis som också undrar om man får gå vanlig student med dom 3:or som slutar helt!

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria!

    Undrar om du man får gå på Studentbalen med "treorna"? Eller vill du läsa in kurser på ett år i stället för två och bli färdig och ta ut ditt Examensbevis redan till nästa sommar?

    Jag är lite osäker på vad du vill få reda på... :) Förklara gärna lite mer kring din fråga!

    Bästa hälsningar

    Peter Syv

    Att man läser in två års kurser på ett år är extremt ovanligt, händer nästan aldrig.

    Ang. om elever som slutar åk2 får delta i studentbalen - får man fråga på sin skola. Om de säljer biljetter, är det möjligt att de vill få in mer pengar och att även elever som slutar åk2 får köpa biljetter och delta i balen... men det är varje skola som själva bestämmer kring det.

    • : det jag menar med det är att eftersom jag går i 1:an nu på gymnasiet.
    • : så undrar jag om man kan ta studenten i tvåan istället för 3.an. för handelsprogrammet är två år tror jag. men jag har två ämnen som jag ska få betyg i och det är matte eller engelska och då kommer jag in på stylist som jag alltid viljat gå. Och om jag kommer in på stylistprogrammet kommer jag gå dom 3 åren
    • : Men om jag inte kommer in på stylist kommer jag gå handel till 2:an och ta studenten sen om det går göra så :)
    • Julia : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig. :)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,

    nu känner jag inte till din situation över huvudet taget... så kanske jag skriver helt fel svar nu. I så fall ber jag om ursäkt på förhand! :) Utifrån din fråga och dina kommentaret GISSAR JAG PÅ att du kanske går på Programinriktat individuellt val mot handelsprogrammet, att du läser matematik och engelska på grundskolenivå, stämmer det?

    När du får godkända betyg i matematik och engelska på grundskolenivå, blir du behörig till gymnasiets nationella program och vill i då läsa Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk - profil Stylist. Är det så du menar?

    Alla nationella gymnasieprogram i Sverige är treåriga.

    Angående gå på balen och "ta studenten" - så har det inte så mycket med utbildningarna att göra. Det är fest "som fest", kan man säga. Man kan anordna "bal" som sin födelsedagsfest, om man vill.

    Det är inte alla som får Examensbevis som vill åka på flaken ... det finns faktiskt de som bara tar sitt Examensbevis och kanske reser iväg på en liten resa med en kompis för att fira, och deltar varken sig i någon bal eller ngt annat firande. Det är helt frivilligt. Det är en tradition, men man behöver inte delta om man inte vill.

    Jag förstår att du vill delta i balen, utspringet och andra festliga aktiviteter, men tanken är att det är för att fira att man är "helt klar med gymnasiet" och det blir du först när du får Examensbevis eller Studiebevis eller i alla fall har läst på gymnasiet i minst 3 år. Man kan "ta studenten" från Introduktionsprogrammen också... även om man över huvudet taget inte fått ett enda gymnasiebetyg och kanske t o m inte blev helt färdig med grundskolekurserna. Då får man de betyg man får i handen efter 3 år och "tar studenten" och får åka på flaket och köpa en studentmössa.

    Förr i tiden symboliserade Studentmössan att man blev godkänd på den stora examinationen i slutet av gymnasial utbildning. Och de som inte blev det fick skämmas och gå ut bakvägen utan någon studentmössa. Sedan många år är det ändrat och ingen behöver gå ut bakvägen utan mössa. Alla som vill får köpa sin mössa.

    Du får gärna höra av dig igen och ska försöka hjälpa dig på alla sätt vi kan, svara på alla dina frågor.

    Vänligen

    Julia syv

    • : tack det var precis det svaret jag väntade på tack så mycket :)
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!