Nora
    Jag går första året sam linjen nu , mejlade min rektor och bad om att få byta till naturvetenskap istället då jag varken trivs på programmet och behöver natur för mina framtidsplaner. Hon svarade att dem kanske kan göra ett undantag och kanske ge mig chansen att byta till natur beroende på hur jag klarat kurserna på sam , hittils...
    jag mejlade tillbaka och berättade lite personliga saker om mig , depression & ätstörningar som verkligen stört min koncentration på skolarbetet länge men att jag sökt hjälp nu och att jag vet att det inte gått alls bra i matte 1b denna termin men att jag inte har svårt för matte i övrigt.
    Men hon mejlade tillbaka och skrev att hon är väldigt nogrann med att man ska ha överpresterat i matte 1b för att få byta till natur..
    och att hon tyvärr bara går efter hur det gått för mig i studierna..hon skrev även något liknande med att jag borde gå klart sam och satsa för att sedan byta i årskurs 2 till natur...vilket jag tycker är helt fel eftersom då blir de ännu mer att ta igen..(?)
    har hon rätt att göra såhär? tycker det känns taskigt.

    vill också fråga vad förlorar hon på att en elev kanske är mindre duktig i en klass med duktiga? hon har inte ens gett mig en chans att bevisa. jag vill verkligen gå natur. ..alla kan om dom vill..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nora, det är tråkigt att du känner dig orättvist behandlad; att du tycker du inte fick en rimlig chans. Jag kan bara beklaga detta.
    Jag vet inte om du vet att det är olika spår i matematik som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet.
    Spår "b" är medelsvårt och spår "c" som enbart läses på Teknik och NA är avancerat & de på TE och NA läser i snabbare takt också för att hinna med fler mattekurser.
    På SA läses det Matte 1b och 2b och på NA läses det Matte 1c, 2c och 3c samt Matte 4 på inriktningen Naturkunskap och det finns även tid kvar för eleverna att läsa Matte 5 och Matte specialisering - för behörighet till vissa tekniska utbildningar eller får att få Meritpoäng i Matte. Detta innebär att man läser ca 2 ggr snabbare och inte bara svårare kurser /man läser svårare kurser och dubbelt så snabbt - jämfört med SA/. Detta är en förklaring till varför det inte är bra att hoppa in i en pågående kurs när kursen är svårare än den som du tidigare har läst + att de är nästan klara med den svåra kursen och du befinner dig i mitten på den mindre avancerad kurs. Detta ligger bakom önskan att du "överpresterar" i Matte för att kunna byta till NA.
    Jag undrar om det är samma rektor på SA och NA på din skola, för att det är nämligen rektor på det MOTTAGANDE programmet som fattar beslut att bevilja eller avslå ansökan om byte.
    Att byta program på gymnasiet är inte en rättighet. Rektor behöver inte ge någon förklaring, utan kan bara säga "nej" till byte. Anledning kan vara att det inte finns lediga platser eller att rektor tycker det tar för mycket av lärarnas tid att introducera en ny elev och det kanske blir "på bekostnad" av de elever som redan läser på utbildningen.
    Du har rätt att söka till åk1 och gå om hela din utbildning på NA i fall du kommer in. Du kommer då att konkurrera på samma villkor som du gjorde förra året med dina grundskolebetyg. Detta är din rättighet - att göra en ny ansökan till nästa år.
    Du kan kontakta alla de olika skolorna på pendlingsavstånd från din bostad och även de som har Riksrekrytering /i andra delar av Sverige/ med frågan om någon har plats och vill ta in dig - bevilja byta. Det är rektor på NA som du bör kontakta.

    Angående behörighet till eftergymnasiala studier, så finns det möjlighet att komplettera på komvux eller på ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet.
    Om du inte trivs på SA och vill byta program, kanske är det lättare att byt till Ekonomi eller Estetiska /Medieinriktningen/ där b-spår i Matte läses.

    Som sagt, kan du inte byta om inte rektor ta in dig. De alternativ du har är:
    1. kontakta andra skolor med samma fråga - om byte till NA
    2. söka till nästa läsår åk1 (göra om ditt gymnasieval)
    3. ta upp fråga om att byta till ett annat program som t.ex. EK, ES eller HU.

    Min förhoppning är att du nu fick svar på varför det krävs en "överprestation" i b-spåret för att kunna hoppa in i c-spåret i matte. Känner du till www.matteboken.se och www.mattecentrum.se där det erbjuds hjälp med mattestudierna? Kika gärna in på de sidorna.
    Du är välkommen att återkomma till oss om du tror vi kan hjälpa dig med någonting annat eller om du får andra frågor längre fram.
    Bästa hälsningar
    ANNA SYV