Sofia
    Hejsan, jag går 1:a året på handles och administrations programmet.

    För ca 2-3 månader sedan var jag på möte med min mentor, syon och kuratorn. Under det mötet sa dom att jag KANSKE måste gå om gymnasiet men då kom vi fram till att jag har praktik två dagar i veckan tills sommarlovet. Så jag kan komplettera lektionerna och rester jag har kvar i praktiken.
    Jag fick praktik i 2 och en halv vecka, alltså 5 dagar.
    Detta funkade bra men fick inga arbetsuppgifter som jag var tvungen att göra av en av lärare som hållde koll på detta.

    Praktiken blev kortvarig pågrund av att butikchefen och flera anställda skulle sluta.

    Efter den praktiken så pratade jag med läraren om en ny praktik plats och det blev aldrig något även om jag påminde henne om det.
    Det var även tänkt att jag skulle göra ett större arbete som dom andra hållde på med i klassen i praktiken dom sista månaderna.

    Nu är det en vecka kvar och har inte haft någon praktik på ca 6 veckor. Först nu hade vi ett möte med min mentor och syon och då berätta dom att jag mest troligt måste gå om och att jag ska vara förbered för det.
    Och med bara en vecka kvar måste jag göra en del av det större arbetet i ämnet som läraren som sa att jag skulle göra detta i praktiken. Och en massa rester.

    Är detta acceptabelt? Får lärare göra såhär? För pågrund av deras misstag och lathet så kanske jag måste gå om första året.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia!

    Det är rektor som är ytterst ansvarig för det som händer på skolan (eller på programmet: på större skolor finns det olika rektorer för olika program). Du är inte heller myndig (under 18 år) och jag undrar om hur mycket dina föräldrar (vårdnadshavare) är involverade?

    Om det är så som du berättar så är det givetvis inte alls bra. Jag tvivlar inte en sekund på att du berättar så som du uppfattade situationen, jag menar bara att det kanske finns ngt. mer som du inte känner till: t.ex. om läraren ansträngde sig mycket för att skaffa en ny praktikplats men ej lyckades (ingen kan tvinga företag och organisationer att ta emot praktikanter; många arbetsplatser säger - tyvärr - konsekvent Nej till att ta emot på praktik för de anser sig inte ha möjlighet att ge bra handledning).

    Att gå om ett år på gymnasiet har stora FÖRDELAR. Det finns många elever som vill men ej får gå om ett år på gymnasiet. Tänk på följande fördelar: du känner till en hel del innehåll i kurserna och det blir lättare att läsa dem nästa år samtidigt som du har goda möjligheter att få högre betyg. Du blir också ett år äldre, mognare, med mer erfarenhet från olika situationer och med "allmän livserfarenhet".

    Jag råder dig
    1. prata med dina föräldrar (vårdnadshavare) och att ni gemensamt kommer fram till vad ni vill göra;
    2. att du eller dina föräldrar ber om att få samtal med Rektor som är ansvarig för ditt gymnasieprogram;
    3. att du funderar över de fördelarna som finns när man går om ett år på gymnasiet;
    4. fundera över möjlighet att byta till ett annat program och/eller till en annan skola (vet ej var du bor och om det finns en annan skola som ligger på rimlig pendlingsavstånd från där du bor).
    5. under den här veckan (sista vecka på läsåret) göra ditt bästa för att "ta igen" i de kurserna, i vilka du har "rester". Du kan inte göra mer än ditt bästa. Gör ditt bästa utifrån de förutsättningar som finns och jag ska hålla tummarna för att det går bra för dig!

    Jag vill också förklara en sak, som ungdomar glömmer ibland: även om skola (lärare, SYV på skolan, rektor) gör fel och det kan p g a blir sämre förutsättningar för eleven att klara av skolarbetet - så kan inte skola (rektor) besluta om att "vi låtsas om att kunskaper och färdigheter finns och sätter godkända betyg" på en elev som saknar en del kunskaper i en eller flera kurser. Oavsett ORSAK till varför kunskaper i kursen saknas, så kan man inte få ett godkänt betyg. Även om det inte alls är ditt fel, kommer du ändå få betyg som motsvarar just dina kUNSKAPER i varje kurs och inte det betyget som du skulle ha fått om du fick bra förutsättningar att studera.

    Detta är en regel som måste följas och om du tänker efter, så förstår du att det är bra (bättre än alternativet). Om en elev kunde få ett godkänt betyg, trots att hen saknar kunskaper, får eleven läsa vidare och "bygga vidare på de kunskaper" som inte finns: det som att bygga ett hus när vi låtsas att grunden är byggt, vi bygger huskroppen och lägger tak (utan en stabil grund) - och så fort det blåser lite, kommer hela huset att rasa (för att grunden inte finns ju). Det är samma med kunskaper: man kan inte bygga vidare på de kunskaper som inte finns, är bristfälliga eller inte tillräckligt stabila.

    Om det däremot är så att du HAR TILLRÄCKLIGA KUNSKAPER men ej fick möjlighet att just VISA för lärarna att du har dem - då är det en annan sak, då förstår jag att du inte vill gå om ett år. Om huruvida du har tillräckliga kunskaper eller ej kan bara en behörig lärare i just den aktuell kurs avgöra. Ett alternativ skulle vara att du begär att göra PRÖVNINGAR i de kurser i vilka du får F betyg. Prövning är = test (slutprov på hela kursen) och kan göras på Komvux eller Prövningsenheten alternativt på en annan gymnasieskola (så att en annan behörig lärare bedömer dina kunskaper). Det är i första hand rektor på din skola som måste hjälpa till att ordna en sådan "extern prövning". "Extern" betyder i detta fallet att prövningen görs på en annan plats, än din skola.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Du går gärna höra med oss igen - om du undrar över någonting i mitt svar eller om du kommer på en ny fråga, har någon idé eller förslag som vi på Fråga SYV kan ge dig feed-back på.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare