Fanny
    Hej! Har nu varit på ett möte eftersom jag har väldigt svårt för matte och fysik på naturvetenskapliga programmet. Och min lärare gav mig alternativen att läsa ett extra år eller att börja om gymnasiet helt och välja ett annat program. Jag undrar om de finns någon möjlighet att läsa mattekurser man inte klarat under sommaren någonannanstans än på min skola för där har dom inte så man kan läsa upp under sommaren ? Hjälp mig med vad de finns för alternativ eller är ända utvägen att läsa ett extra år finns de ingenting jag kan göra under tiden ? Går andra året på naturvetenskapliga programmet. Mvh Fanny

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny!

    Du uppger inte var du bor, men se på www.mattecentrum.se om det finns en Räknestuga i din stad. Annars så finns det på www.matteboken.se alla mattekurser upplagda för självstudier. Där har de också formelsamlingar i fysik och kemi och studier i programmering - och allt är gratis.

    Någon undervisning för gymnasieelever under sommaren känner vi inte till. Om du själv hittar ngt., är vi tacksamma om du tipsar oss om det.

    Du har flera olika alternativ:
    - stanna på din nuvarande gymnasieutbildning och göra ditt bästa;
    - byta till ett annat program - vilket i så fall? och här finns det olika varianter: att gå om åk2 eller att gå om åk1 och 2 (beror mycket på just till vilket program du vill byta).;
    - ännu ett alternativ är att du försöker byta nu innan terminen är slut in till åk2 på ett annat program - och rektor på det nya programmet fattar beslut om individuellt anpassat program - då skulle du ev. kunna gå ut gymnasiet utan att gå om ett år. I detta fallet skulle du kunna prövas mot kunskapsmål i matte b-spår (som läses på de övriga högskoleförberedande program, förutom Teknik och NA).

    Jag råder dig att fundera över och även prata med dina vårdnadshavare /ser att du är under 18 år ännu/ - och få fram svar på följande frågor:
    - kan du tänka dig gå om 1 eller 2 år på gymnasiet?
    - vilket program skulle du velat byta till: läs om programmen på http://www.gymnasieguiden.se/program

    Du kan nu, innan omvalsperioden är slut, lägga in ansökan till åk1 (du behöver inte tacka Ja till den platsen som du får) - men då har du även det alternativet "färdigt", så att säga. Det blir för sent när omvalsperioden är slut (när omvalsperioden slutar, beror på var i landet du bor - se på http://www.antagningskanslier.se välj län/kommun och tryck på SÖK du får fram kontaktuppgifter till just ditt Antagningskansli och även en länk till en sida där man gör val till åk1 - men du har inte inloggningsuppgifterna för att det är bara elever i åk9 som får, därför måste du få hjälp med att lägga in din ansökan - det är SYV som kan hjälpa dig med det).

    Du har väldigt många olika alternativ och jag förstår att det kan bli förvirrande och svårt att bestämma vad som är bäst att göra. Jag tycker du bör börja med att komma överens med dina vårdnadshavare (föräldrar) för att du kan inte besluta utan deras samtycke. Det är först när du blir 18 år, som du beslutar själv.

    Återkom gärna när du har läst om olika program. Om du vill berätta vilken stad du bor i, kan jag hjälpa dig med mer konkret info om vad som finns i just din stad.

    Bästa hälsningar och stort lycka till!
    ANNA
    Hej igen!

    Du kan gå på öppet hus den 25 april på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/naturbruksgymnasiet-i-osby bara för att "vidga vyer" och se sig om för vad som finns för utbildningar i din kommun.

    Till exempel om man går profil "turism" på Naturbruksprogrammet kan man senare läsa en yrkeshögskoleutbildning och utbilda sig manager inom besöksnäringen. Det är bara ett exempel på hur man kan tänka kring sin framtida karriär.

    Jag skall fundera lite till & även samråda med kollegorna och återkommer.

    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : tack för svaret! jag har dock hört talas om att man har en rättighet att som elev bli tilldelad prövningstillfällen och undrar om även jag skulle kunna få det och slippa att gå om och försöka avverka så många kurser som möjligt med prövning och då kanske kunna bli klar med allting till de är dags att ta studenten? läser på ekebacken i Osby kommun. Mvh fanny
    • Mikael : Du har rätt att göra prövningar i de kurser som finns inskrivna i din Studieplan. Det är dock ingen skillnad mot att göra de vanliga proven i slutet av kursen. Möjligtvis kan man få extra handledning ett par timmar innan prövningen (om resurser på din skola finns). Du skulle kunna prövas i Matte 2b t.ex. i stället för 2c - men för det krävs det rektors beslut. Jag skriver också ett separat svar till dig - kommer snart.
    • Anna : Jag skriver ett utökat svar till dig.
    • Milla : Räknestugorna finns i Malmö & Helsingborg (bland annat) men det är ca 10 mil för dig att åka dig enkel väg, kanske för långt. Det är synd att det inte finns någon Räknestuga närmare dig (i alla fall inte någon som Mattecentrum har ordnat). Fråga på biblioteket om det finns läxhjälp med bl a matte och fysik. Fråga även dina lärare i matte och fysik - vad de kan föreslå: var du kan få extra hjälp med de ämnena.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Fanny!

    Om du har svårt för matte & fysik nu i tvåan, så blir det troligtvis ännu svårare nästa år & du riskerar gå ut gymnasiet med Studiebevis (i stället för Examensbevis) - med F i flera kurser.

    Vad skall du göra sen? Läsa upp betygen på Komvux? Det finns inga garantier att du får plats på Komvux. Det kommer att bero på din kommuns ekonomi just då - om 2 år - och hur många andra söker plats på Komvux. I första hand tas folk in på Komvux som vill läsa för grundskolekompetens.

    Att bara "gå igenom gymnasiet" med betyg som inte kommer ge dig behörighet att läsa vidare och inget yrke - vad är meningen? Hur skall du använda de betygen, undrar jag?

    På ett yrkesprogram lär man sig ett yrke och kan få jobb direkt efter gymnasiet eller läsa på YH www.yhguiden.se - höja sin kompetens inom yrket och bli ännu mer attraktiv på arbetsmarknaden.

    På ett högskoleförberedande program gäller det att bli behörig till vidare studier. Utan examensbeviset kommer du inte ha grundläggande behörighet. Men även om du får grundläggande behörighet men ganska lågt Meritvärde, kommer du inte in på någon högskoleutbildning (bara på den där det står tomma platser och där alla behöriga kommer in - vilket inträffar mycket sällan: har hänt att vissa lärarutbildningar har tomma platser men svårt att säga hur det blir i framtiden).

    Jag försöker förklara för dig att jag tycker det är ingen bra plan att bara "ta sig igenom gymnasiet" på ett högskoleförberedande program. Om man "bara tar sig igenom gymnasiet" på ett yrkesprogram, kan man få jobb efteråt. Men på ett högskoleförberedande program måste man få hyfsade betyg för att kunna komma vidare efter gymnasiet. Upplever du stora svårigheter i matte och fysik, kommer du inte få hyfsade betyg på NA. Det är troligtvis fel program för dig. Dina styrkor liggen någonannanstans.

    För din egen skull skulle jag nu försökt komma på vad det är du bra på, vad dina styrkor är och byta program. Så tänker jag. Jag behöver inte ha rätt och du behöver inte följa mina råd. Men så tänker jag och jag förklarade varför jag tänker så.

    Fundera lite och hör av dig igen.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • Milla : Jag håller med Mikael, Fanny. Om man har svårt med matte & fysik, är det ingen bra idé att fortsätta på NA. Jag tycker också att du bör välja ett program med mindre (lättare) matte och utan fysik. Av de högskoleförberedande program läser man minst matte på Humanistiska och Estetiska programmen. Jag håller också med om att det är mycket bättre att ha hyfsade betyg på ett yrkesprogram än låga betyg på ett högskoleförberedande program. Med höga betyg från yrkesprogrammet har man "dubbel vinst": lär sig ett yrke + har hyfsat meritvärde (har rätt att få högskolebehörighet också) och kan söka till högskola direkt efter ett yrkesprogram och så kan man jobba varje gång det är lov under sin högskoleutbildning (man har ju ett yrke). :)