Julia

    Jag vill väldigt gärna studera något inom djur, helst djurvård/djursjukvård. Jag fick precis besked om att jag inte kommit in på Östersunds komvux utbildning ”djurvård”. Anledningen var för att jag redan hade fullständiga betyg och de prioriterar de som tex ej har gymnasieexamen eller är arbetslösa. Det finns knappt några djurvårdare utbildningar i hela Sverige och mina betyg räcker inte på långa vägar till att plugga djursjukvård på universitet. Det är nästan så jag önskar att jag inte tog gymnasieexamen så jag hade chans att komma in på utbildningen. Vet du om det finns några djurvårdsutbildningar?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    Komvux prioriterar ge platser till de som har "störst behov". Hur man definierar de med "störst behov" kan vara lite olika men överlag är det de som utan den komvux-utbildning som de söker till har extremt små möjligheter att få något jobb. Att man kan få jobben som man egentligen inte i första hand vill ha, spelar tyvärr mindre roll. Om man jämför en person som kan få jobb och en annan som idag har så lite utbildning och står så långt ifrån arbetsmarknaden att hen i princip inte har några chanser att få en anställning - vem skulle du säga har störst behov av utbildning? De flesta bedömer att hen som idag inte kan få något jobb är den som har större behov, och därför blir det så att de som redan har gymnasiekompetens, oavsett inriktning på utbildningen, kommer längre bort i kön och när turen skulle komma till dem, är då platserna redan slut. Så är det tyvärr väldigt ofta.
    Att du skriver att du ångrar att du tog ut examen från gymnasiet, så skulle det inte hjälpa så mycket om du missade lite och fick endast ett studiebevis (det är ju ändå "nästan färdig gymnasial utbildning"). Vi kan inte gå tillbaka i tiden. Det är synd att ungdomar måste bestämma sig angående sin framtid i så ung ålder som 15 år, när de väljer till gymnasiet. Om du då vetat det du vet idag, skulle du välja NB/djurvård på gymnasiet, tror jag och kunde sedan även vidareutbilda dig inom yrkeshögskola.

    Det du kan göra nu är att titta vad som finns inom folkhögskola: se folkhogskola.nu/sok-kurser/halsa--miljo--natur/djur och här söker man oavsett vilken kommun man är folkbokförd i. Folkhögskoleutbildningar är inte kommunala.
    Du kan också fråga på Arbetsförmedlingen om AF skulle kunnat köpa utbildningsplats till dig. AF prioriterar långtidsarbetslösa. Ungdomar blir långtidsarbetslösa (enligt vad jag vet) mycket snabbare än vuxna personer, så om du idag inte har något jobb, skriv gärna in dig på arbetsförmedlingen, men även om du har jobb kan du skriva in dig som "ombytessökande" (alltså en person som vill få ett Annat jobb).
    Du kan också titta möjlighet att söka jobb som t.ex Dogwalker på en hunddagis, eller på något annat sätt försöka "få in foten" hos en arbetsgivare där det finns djurskötarjobben - om en arbetsgivare bedömer dig som är mycket lämplig person kan hen satsa på dig och hjälpa dig till en utbildning, t.ex köpa utbildning till dig hos en privat utbildningsanordnare.
    Det kan inte uteslutas att du själv, som privatperson, om du har råd, skulle kunna köpa plats hos en privat utbildningsanordnare. Det blir inte billigt och jag tror inte skola kan ge ngn garanti på att du efter utbildningen får jobb som djurskötare, men det är upp till dig om du vill försöka gå den vägen eller om du väljer göra någonting annat.
    Du kan också kasta ett öga på en lista av "Djur"-utbildningar inom yrkeshögskola: yhguiden.se/resultat?Education

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, jag har ett förslag som du gärna får titta på.

     Om du vill komma in på er yrkeshögskoleutbildning, https://www.yhguiden.se/utbildning/biologiska-yrkeshogskolan-skara-bys/kvalificerad-djurvardare-niva-2-bys - och du gör ansökan (ansökningsperiod är öppen t o m 30 september 2021) kan du när du ansökan om kursen göra anmälan till webbaserad kurs "Djurens biologi". Det är en av kurserna som krävs för särskild behörighet till den yrkeshögskoleutbildning som jag länkade till, se länk ovan. Det är bra att sedan innan ha läst Biologi1, både för att kursen Djurens biologi baseras på kursen Biologi1 + att även biologi1 krävs också för särskild behörighet till den yrkeshögskoleutbildning.Tredje kurs som krävs är Engelska 6. Det finns 35 platser per utbildningsomgång för en yh-djurvårdare-nivå2 och det brukar vara cirka 300 sökande till de 35 platserna. Den yh-utbildning har beviljade starter även våren 2023 och våren 2024 (brukar starta mitt i januari och ansökningsperiod brukar ligga från 1 aug till 30 sept). Så, du kan kanske sikta på jan 2023: om du läser Bioligi1 på komvux och helst även biologi2 och ansöker sedan i början av augusti 2022 till den yh-utbildning, och direkt anmäler dig till webb-kursen Djurens biologi (man läser, enligt info från skolan, delar av kursen, inte hela kursen där...) och så kan du under det här läsåret och kommande sommar försöka skaffa dig jobb eller praktik som har med djurvård att göra på något sätt, så kanske du i så fall kommer ha en rimlig chans att komma in på den yh-utbildning, på BYS i Skara.