Tova
    Jag går på ekonomiprogrammet och vill helst bli marknadsförare. Men ingår det i arbetsuppgifter mycket att resa i det jobbet? Eller finns det andra jobb där det är en viktig del isåfall vad? Vill jobba i ett engelsktalande land såsom USA eller England men ändå vara knuten till Sverige. Kan man kombinera detta i ETT jobb?
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Tova,
    Marknadsförare - är ett "vitt begrepp" och, på sätt och vis, även är ett samlingsnamn för ett stort antal olika yrken.
    Med marknadsföring kan man jobba på väldigt många olika sätt och inom olika företag/organisationer. Och arbetsuppgifterna kan skilja sig åt väldigt mycket.

    Du skriver om att du vill jobba i USA eller England, helst, men ändå vara "knyten till Sverige". Här kan man tänka olika: ex. kan du försöka få jobb på ett svenskt företag men med placering i utlandet (här ibland kan man tänka sig även jobb på svenska ambassader och konsulat);
    eller så söker du jobb på de utländska företag, men som har kontakter till Sverige;
    eller så reser du Sverige när du är ledig från jobbet (på semester), men jobbar helt och hållet utomlands.
    *************
    Det finns olika sätt att tänka kring det och oändligt många olika varianter på hur det skulle kunna gå till.

    Att tänka på
    Idag är du 17 år, men om 10-12 år så kanske du vill skaffa barn och då blir problemet: hur reser man mellan olika länder, när barnen ska gå på dagis och i skola?
    *************
    För övrigt gäller: yrken inom marknadsföring är inte "reglerade", alltså, varje arbetsgivare bestämmer fritt själv vem hen anställer. Det gör det väldigt svårt att ge råd angående vilken utbildning man ska satsa på - för att olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika kring det.
    Sedan, är det så att även med samma utbildning "i bagaget" kan en person få jobb där hen reser mycket och en annan - ett jobb där hen inte reser någonting alls, utan "sitter" på kontoret på samma adress år efter år.

    Var just du kan få jobb och med vilken utbildning - kan inte vi här på Fråga SYV svara på.
    Vi kan endast ge råd att du lär dig så mycket engelska som möjligt så bra som möjligt (i tal och skrift); att du lär dig även andra språk, om möjligt; att du lär dig dataämnen /ex. webb-design och kanske lite av programmering också - det kan i alla fall inte skada/; vidare är kunskaper i mänskligt beteende (psykologi) viktiga för att veta hur man ska utforma budskap på så sätt att det går fram.

    Kika gärna bl.a på följande yrken:
    konsulatassistent
    utrikeskorrespondent
    globetrotter
    marknadskommunikator
    yrke/marknadsforare

    och på utbildningar inom högskola/universitet och inom yrkeshögskolan >>.