S

    Hej jag går andra året på gymnasiet och läser natur natur. Jag och min familj ska flytta till Belfast under sommaren pågrund av att mina föräldrar fick nya jobb och vi har släkt där. Jag undrar vilka betyg jag ska ha med mig när jag börjar tredje året på collage då jag inte kommer hinna ta examen i Sverige och bara har nians betyg. Jag är väldigt bra på engelska då det är mitt hemspråk så att fortsätta studier på engelska kommer inte vara något problem. Men vilka betyg är det dom kommer kolla på när jag ansöker och är det någon fördel om jag söker med nians betyg då det är fler ämnen Tacksam för svar

    • Pia : Ta med dig alla betygen både från grundskolan och från gymnasiet; efter år2 på gymnasiet kan du få utdrag från betygskatalogen /en förteckning över kurserna med tillhörande betyg... Be din skola att utfärda det även på engelska (de flesta skolorna kan utfärda det även på engelska) eller i alla fall be att skolan ordnar så att lärare i engelska översätter och skolan vidimerar översättningen och sätter stämpel på "det pappret".

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej S!
    Min första tanke är på Hermods Distansgymnasium. Eftersom du flyttar till utlandet på grund av föräldrarnas arbete, har du rätt att läsa på distans via Hermods distans som av skolverket har uppdrag att erbjuda distansundervisning till elever som bor utomlands pga vårdnadshavarnas arbete. Se skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/hermods-distansgymnasium
    ''''''''''''''''''''''''
    Min andra tanke är: Kan du stanna i Sverige i ett år efter att dina föräldrar har flyttat för att avsluta dina gymnasiestudier? Det är ofta svårt att använda sig av betyg från oavslutade studier. Med examensbevis som du kan få i slutet av år3 kan du, däremot, påvisa att du är behörig att läsa på universitetsnivån. Fundera på om du kan bo hos någon släkting eller vän till familjen under terminstiderna och på lov åker du till föräldrarna i Belfast i så fall. Du kan på din nuvarande gymnasieskola fråga om skolan skulle kunna vara behjälplig i att ordna boendesituation för dig (det är kanske långsökt men skadar inte att fråga, tycker jag); prata med flera av personalen: din klasslärare-mentor, SYV och kurator. Du och dina vårdnadshavare kan också begära träff med rektorn.
    ************
    Annars, så får du, som Pia skrivit i kommentar till din fråga, ta med dig alla dina betyg och hoppas att skolan i Belfast kan anta dig. I grundskolebetygen (slutbetyg från grundskolan) finns, precis som du skriver om, fler ämnen men... studierna där bedrev du på en lägre nivå. Så, ta med dig alla betygen du har eller kan få (det är inte många dokument och väger lite och du kan ha användning av dem). Annars, så borde det inte även i efterhand, bli omöjligt att de skickas till dig från Sverige.  Ta kontakt med skolan i Belfast eller be dina föräldrar göra det, fråga vilka dokument de behöver att du inkommer med, fråga om de använder sig av inträdesprov, tester eller andra verktyg vid antagning.