Anonym

    Hej! Jag provade söka förskollärareutbildningen bara för att prova, men i antagningen säger dem att jag saknar ”förkunskaper”, vad menas med det? Dem beskriver det som ”Fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande.” Måste jag ha vikarierat eller liknande? Och hur lämnar man in ”det” isåfall när man anmäler sig i antagning.se? Jag har alltid uppfattat det som att man anmäler sig med betyg och jag själv har ingen aning om vad förkunskaper innebär i detta fall. Enligt mig var det inte tydligt vad det var som menades med det och har andra utbildningar ”förkunskapskrav” också eller liknande som socionom, sjuksköterska eller lärare exempelvis. Jag har personligen aldrig vikarierat eller jobbat med barn eller i en förskola tidigare men jag har studerat mycket beteendevetenskap och barnpsykologi under min gymnasietid. Jag tänkte att jag helt enkelt skulle prova söka då jag älskar barn även om jag saknar erfarenhet. Personligen hade jag velat vikarierat först och kollat om jag skulle tyckt om det innan jag sökte men just nu studerar jag på distans via komvux samt att jag inte vet hur det ser ut nu med corona nu i skolorna vilket gör att jag inte vet hur jag ska anmäla mig som en vikarie i en förskola. Jag gick samhällsvetenskapsprogrammet med inriktningen beteende och har betyg i alla ämnen som krävs i just den utbildningen. Mvh

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, jag tror du sökte "fel förskollärarutbildning". Det finns förskollärarprogram som är kortare och/eller går på deltid och som är speciellt för de "yrkesverksamma inom förskolan". Men om man inte har erfarenhet från förskolan, söker man i så fall en "vanlig utbildning" som är på 3,5 år (210 hp), men du sökte troligtvis till ett kortare program på 150 hp som är för pedagogiskt verksamma, t.ex /lnu.se/program/forskollararprogrammet-for-pedagogiskt-verksamma-i-forskolan/distans-deltid

    • : Hej, jag kollade på Malmö högskolas hemsida: https://edu.mah.se/sv/Program/LGLFO-FLEX Det står under UTBILDNINGSPLAN att kursen har "förkunskapskrav" och det är just "(Områdesbehörighet A6a/6a) och fem års erfarenhet av pedagogiskt arbete i förskolan efter 1 juli 1998, minst halvtid, varav två år ska vara sammanhängande" vilket är kravet jag inte riktigt förstår. Det står också att den är "flexibel variant" men denna kursen har 210hp.
    • Mikael : Vill du samråda om hur du får arbetslivserfarenhet inom förskola eller vill du komma in på ett förskollärarprogrsmmet som i vanliga fall inte kräver arbetslivserfarenhet?
    Mikael SYV på FrågaSYV

    På Malmö universitetet ges flera förskoleprogram, bl.a med musikprofil och ett ”vanligt” program, se edu.mah.se/LGLFO-FOFO

    Till det vanliga förskollärarprogrammet behövs inte ngn arbetslivserfarenhet utan endast grundläggande plus godkända betyg i samhällskunskap 1b och naturkunskap 1b.