Onni
    Jag började på ett kandidatprogram HT2017 men hoppade av för jag insåg att jag valt helt fel och jag hade verkligen inte gjort min research på vad jag gav mig in på före utbildningen.

    Har nu fått upp ögonen för kandidatprogram i geografi, något som jag är intresserad av men något som också är väldigt brett. Vad är de man kan jobba som efter sin examen, förutom lärare i geografi, som jag kan tänka mig är rätt vanligt? Är det stor efterfrågan på geografer?

    Jag är väl lite mer intresserad utav naturgeografin, speciellt klimatologi delen och vatten relaterade ämnen (hydrologi & oceanografi). Skulle det då vara möjligt att efter sin examen läsa en masters inom hydrologi? Vet nämligen att vissa civ. ing utbildningar och kandidatprogram i geovetenskap är en ingång till att kunna läsa den mastern men är kandidatprogram i geografi också det?

    Hoppas jag inte ställde för många frågor!

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Onni,

    du ställer viktiga frågor men de är svåra att besvara.

    Ang. bli lärare i geografi, så blir man inte behörig lärare med endast kandidatexamen i geografi. För att bli behörig lärare >> måste man få lärarexamen och det innebär att läsa pedagogik i minst 3 terminer på heltid - KPU, kompletterande pedagogisk utbildning.
    Man kan få jobb som obehörig lärare, om ingen behörig lärare söker jobbet.
    ***

    Men kandidatexamen (oavsett inom vilket område utbildningen ligger) kan man få ett antal jobb som kräver "högskoleutbildning" - ex. Arbetsförmedlare >>; Utredare på FK >> eller Utbildningsadministratör>> på högskola/universitet.

    ***

    Vilka masterprogram som kommer att finnas om 3-4 år kan inte någon (med absolut säkerhet) svara på idag. Nya utbildningar kan dyka upp och de som idag finns, kan läggas ner.

    Någon sort påbyggnad borde man rimligtvis kunna söka med kandidatexamen... :) även om några år... men viken/vilka - vet vi idag inte.

    En studievägledare som "sitter på" den institutionen där relevanta utbildningar ges kan kanske veta lite mer... eller gissa lite bättre än en allmän vägledare, som jag är. :)

    Det är bra om du börjar med att läsa noga på hemsidorna av de lärosäten där relevande utbildningar ges idag och sedan också vänder dig till så många olika studievägledare på just de institutuiner som erbjuder relevanta utbildnignar, och vi får hoppas att någon/några av dem kan ge dig svar som blir till hjälp för dig.

    Tips:
    kika på följande yrkespresentationerna
    Geograf >>
    Kultur/naturgeograf >>
    Geovetaryrken >>
    Hydrolog >>
    Oceanograf >>
    Vattenstrateg >>
    Seismolog >>
    Klimatanpassningssamordnare >>
    Miljöutredare >>

    Längst ner i yrkespresentationerna finns också "nyttiga länkar" - till hemsidor som kan ha intressant och nyttig för dig info.

    Vi ska kontakta några sakkunniga och i fall vi får svar som vi bedömer kan bli till hjälp för dig, hör vi av oss genom att skriva nya svar och/eller kommentarer till din fråga.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    Det är inte enkelt att prata om hur svårt eller enkelt det är att få jobb som samhällsgeograf.
    Det är många faktorer som påverkar: tidigare studier (kurser, resultat, lärosäte, examensarbete, praktik, utbytesstudier etc.), tidigare arbetslivserfarenhet och nätverk.
    Generellt sätt är det kanske enklare att få ett arbete som samhällsgeograf med GIS kunskaper. GIS är något som blir alltmer efterfrågat av olika arbetsgivare.
    Med det sagt, rekommenderar jag mina studenter att bland annat göra praktik, se om de kan arbeta bredvid studierna eller under ledigheter, försöka gå på gästföreläsningar, konferenser, evenemang etc. som gör att de kan skapa ett nätverk, försöka skriva sitt examensarbete i samarbete med någon organisation, samt ta studierna på allvar och försöka få bra betyg.

    Som samhällsgeograf kan studenten arbeta med stadsplanering i olika kommuner, jobba med regional utveckling t.ex. på Region Skåne, arbeta med planering av kollektivtrafik, bli GIS-handläggare etc.
    Som samhällsgeograf kan studenten också arbete där många andra samhällsvetare arbetar, t.ex. polisen, regeringskansliet, utredare på olika myndigheter m.m.
    Jag måste igen betona att detta hänger ihop med studentens studiebakgrund, intresse, tidigare arbetslivserfarenhet och nätverk.

    Jag hoppas att jag har kunnat besvara dina frågor.

    Med vänlig hälsning
    Programme Coordinator & Academic Advisor
    Department of Human Geography

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Geografi har en starkt arbetsmarknad.  En geograf kan jobba t.ex inom länsstyrelsen, som miljökonsult eller som GIS-ingenjör.

    Geografi är ett kunskapsområde som är uppdelat i två stora inriktningar:  Kulturgeografi och Naturgeografi.  De  överlappar men frågeställning som de fokusera på är tydligt olika. De datorprogram/verktygen som används är: GIS och Fjärranalys.  Kunskapen omkring båda är mycket efterfrågande i många branscher

    Hälsningar

    Studievägledare/Study Counselor

    International Coordinator

    Institutionen för Geovetenskaper

    Department of Earth Science

    GÖTEBORGS UNIVERSITET