Gabriella

    Hej. Jag har ansökt inför höstterminen till läkarprogrammet och ekonomie kandidatprogrammet på Lunds universitet. Jag är ganska säker på att jag inte kommer att bli antagen till läkarprogrammet under höstterminen men jag har kanske en chans inför vårterminen. Under tiden jag väntar skulle jag kunna läsa ekonomie kandidatprogrammet (där jag tror att jag kan bli antagen) så att jag får en idé om jag gillar ekonomieprogrammet eller om jag bör förtsätta försöka komma in på läkarprogrammet. Men kan man byta program och i så fall hur går det till? En annan fråga, om jag inte presterar bra på ekonomieprogrammet kan jag ansöka och läsa om det programmet under vårterminen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gabriella!
    Det är inte alls ovanligt att folk börjar läsa på ett program och under tiden söker andra utbildningar och i fall man kommer in på en ny utbildning, avbryter studier på den tidigare utbildningen och "går över" till den nya utbildningen.
    Problemet kan uppstå med Studiemedel (från CSN) - i fall du t.ex ej uppnår tillräckligt många godkända poäng under första terminen på ekonomiprogrammet, och kommer därför få avslag från CSN när du söker studiemedel för en ny utbildning. Om du inte tar studiemedel behöver du inte tänka på det. Men om du tar studiemedel, försök göra ditt bästa och få godkänt i så många kurser som möjligt, helst i alla kurser du läser, oavsett på vilket program du läser (eller om du läser på komvux eller på en folkhögskola).
    Överlag ska man försöka klara studierna så bra man kan och få så många godkända betyg som möjligt!
    Ang. söka om samma program som man kom in terminen innan och påbörjade läsa på pga man tycker att man "presterade sämre", vet jag faktiskt inte vad jag kan svara på. Det är mycket ovanligt. I alla fall har inte jag varit med om det. På högskolenivå är det viktigt att få Godkända betyg i kurserna. Möjlighet att få högre betyg än endast "godkänt" finns sällan men även om den finns, så spelar det inte så stor roll (oftast - ingen roll) om man fick godkänt eller välgodkänt på kurserna. Får man icke-godknt betyg ("underkänt") då har man inte klarat kursen - då brukar man få ett par försök på omtentor eller kan komplettera på olika sätt. Men om man inte klarar av omtentorna och ej får göra fler tentor eller om man inte vill kämpa mer med den kursen, då kan man få flera "problem": studiemedel-CSN är ett problem, men även det att man ej får läsa vidare inom programmet - i alla fall inte alla kurser inom programmet (man får ej läsa kurser som bygger på den kursen som man inte klara de av) - och på så sätt kommer man inte kunna ta examen från programmet.
    Du får även vända dig med frågor till studievägledare på de programmen som du vill läsa och se om de kan ge fler tips eller en bättre förklaring.
    vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare