Sofia

    Hej! Jag läser just nu personalvetarprogrammet och trivs med programmet men inte med kurskamraterna eller den nya staden jag flyttat till. Jag har precis läst klart min första kurs. Jag funderar på att hoppa av och istället söka fristående kurser till en examen. Men undrar om arbetsgivare hellre anställer någon som har läst ett program istället för kurser fast det är exakt samma kurser man läst? Och brukar man få mindre i lön om man läser fristående kurser än program?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Det är ofta lättare för arbetsgivare att snabbt få en uppfattning om din kompetens om du kan säga "Jag har examen från personalvetarprogrammet" än att titta på en lång lista med kurserna... men annars så är det helt upp till en arbetsgivare att bestämma vem som anställs som personalvetare. I Sverige är yrken inom personalvetenskap ej reglerade.
    ****
    Kan du söka en ny utbilding och om du vet att du kom in, byta från din nuvarande till den nya utbildningen, även om den nya utbildningen blir en fristående kurs...?
    Annars tänker jag också på - hur ska du göra efter utbildningen? Det kan inte garanteras att du får jobb i den staden där du trivs men du kanske kan få jobb i en annan stad där du inte trivs... hur ska du göra: vara arbetslös eller flytta till en stad där du inte trivs för att slippa vara arbetslös? Och med kurskamraterna och blivande kollegorna... Det är extremt sällan som man fritt får välja sina arbetskamrater, utan man kommer in i en organisation där folk redan är anställda och att alla de som jobbar på din arbetsplats kanske inte är superkompatibla med dig... vad gör man då? säger upp sig? eller försöker man stå ut, anpassa sig, göra roliga saker på fritiden: man kan göra sitt jobb på jobbet och inte lägga så mycket focus på att trivas (på jobbet Eller på utbildningen) och så gör man roliga saker (det man tycker om) på fritiden.
    Nu-för-tiden med de tekniska lösningar som finns Skype mm. kan man umgås med folk på långa avstånd.
    Fundera på följande: du kan kanske ordna en kompis-helt i den staden du bor nu och bjuda dina vänner från den andra staden: ta reda på vad för roligt man kan göra under en helg i den staden du bor nu; boende kan man kanske fixa på vandrarhemmet eller om du kan inkvartera dina kompisar hos dina kursare?
    Annars, är det upp till dig att bestämma. Jag tycker det är bra att träna på att ta sig igenom icke-trivseln för att det är mycket värdefull erfarenhet inför framtiden; som sagt, kan det tyvärr inte garanteras att du hamnar på en arbetsplats där du kommer trivas bra från början och i just den staden där du vill bo.
    Exempel: känner en person som efter 15 års "hoppande" melllan vikariat (pendla långt - veckopendla) och perioder av arbetslöshet fick jobb på sin personalvetarutbildning: ekonomi + arbetsrätt + konflikthantering; Under ca 2 år fick personen bo i en annan stad under måndag-fredag (hyrde ett rum) och åkte hem till familjen på helgerna, då hen ej kunde få jobbet i den staden familjen bodde. På sin nuvarande arbetsplats jobbar hen med "allt": från utbetalning av löner, till rekrytering och stöd till avdelningscheferna; lägger upp planer för fortbidlning av personal mm och m.fl - 60-65 timmars arbetsveckor (utan rätt till övertid - så är anställningsavtal utformat: Ej rätt till övertid..). Personen älskar sitt jobb och kan stå ut med att jobba så här mycket. Men det skulle inte gå om hen fortfarande hade små barn; kanske tur att barnen hann bli "stora" innan hen fick det här jobbet. Jobbet är dock i "rätt stad" - där familjer bor.
    Så, om man är mycket beroende av vilken stad man behöver bo i - så kanske personalvetenskap inte det bästa valet; detta pga det är rätt svårt att få jobb och kan absolut inte garanteras att kunna få jobb i just den staden där man vill bo. Tråkigt att behöva ge det svaret... men så ser vi att situationen ser ut idag. Hur det blir i framtiden, är det inte riktigt möjligt att svara på... utvecklingen kan gå åt det hållet att löneutbetalningar blir helt automatiserade och även rekryteringsförfarandena (i mångt och mycket) och då blir det "mindre jobb" inom det område och blir då ännu svårare att få jobb.
    Konflikthanteringsfrågorna kan "gå" till psykologer; och även rekryteringsfrågorna kan också hanteras av psykologer, t.ex... eller så väljer arbetsgivare att satsta mer på personalvetare och anställer fler inom det område; man kan alltid hoppas på det bästa! men man vet ju inte... därför är det bra att träna sig på att bli så flexibel som möjligt: bl.a kunna bo i en stad där man inte trivs.
    Kan dock inte säga vad just du ska göra. Det måste du bestämma själv.

    Vänligen och Lycka till!
    Julia