LINA
    Hej! Jag går i åttan och bor i Luleå. Jag vill verkligen börja gymnasiet i Stockholm. Jag vet inte riktigt vilken linje jag vill gå, men är lite inne på Hantverksprogrammet, kanske make-upartist eller frisör. Hur gör jag för att börja gymnasiet i Stockholm om jag inte bor där?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lina,
    har du möjlighet att flytta till Stockholm och bo hos någon släkting, moster eller faster? Vad säger dina föräldrar om dina planer, - är också jätteviktigt att veta då du blir myndig om dryga tre år och kan inte själv bestämma ang. flytta & bo i en annan stad.

    Oftast flyttar elever till en gymnasieskola om det är en Riksrekryterande utbildning. Här kan du se vilka skolor i Stockholm som har Riksrekrytering http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&orientation=&variant=2&view=list&office_id=&county=Stockholms+l%C3%A4n&municipality_id= men ingen av dem erbjuder Hantverksprogrammet /inriktning Frisör eller Stylist/.
    Fristående skolor /icke-kommunala/ har Riksintag - vilket betyder att elever från hela landet får söka & konkurrera på samma villkor som elever som bor på orten, men här är problemet - boende och omkostnader. Om du söker en fristående /privat/ gymnasieskola i Stockholm och kommer in, får du gratis undervisning och lunch på skolan samt 1050 kr. i månaden Studiehjälp från CSN. Men inget mer. Var skall du bo? Om dina föräldrar kan ordna boende för dig och betala övriga omkostnader /inklusive resor till och från Stockholm - jag antar att du vill besöka dina föräldrar ibland/ - så kan detta vara en lösning.
    I vilket fall så måste du prata med dina föräldrar. Om de inte stödjer dina planer, blir det väldigt svårt för dit att genomföra detta.
    Jag skulle även våga påstå att utan dina vårdnadshavares fulla stöd, går det inte att åstadkomma det du önskar: flytta till Stockholm för att läsa gymnasiet där.
    I fall du kommer in på en Riksrekryterande gymnasieutbildning, har skolan boende eller hjälper till att ordna boende samt du har rätt till inackorderingstillägg från CSN, utöver Studiehjälpen. Inackorderingstillägget täcker inte 100 % kostnader men utgör ändå en väsentlig ekonomisk hjälp för din familj, som inte i så fall behöver stå för alla kostnader i samband med dina gymnasiestudier.

    Jag skall samråda med kollegorna & i fall vi kommer fram till att det finns något annat sätt eller möjlighet för dig - återkommer vi i så fall.

    Vänliga hälsningar
    Anna SYV
    • : Har pratat lite med mina föräldrar om detta, och det låter ändå positivt från deras sida. Vi har pratat lite om att de ska betala en lägenhet åt mig eller att jag delar med någon. :)
    • Milla : jag skall skriva ett nytt svar till dig nu!
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lina,
    om jag förstod dig rätt, så vill du söka utbildningar till Frisör eller Stylist i Stockholm.
    Stylist är profil under inriktningen "Övriga hantverk" på Hantverskprogrammet.

    Jag skickar några länkar till information om skolorna som erbjuder de utbildningar som du är intresserad av.
    Frisörutbildning i Sollentuna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-sollentuna
    och i Huddinge http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/yrkesgymnasiet-huddinge

    och här får du länkar till skolornas presentationer som erbjuder profil Stylist:
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-odenplan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/odenplansgymnasiet
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-stockholm

    Du kan själv söka på www.gymnasieguiden.se och få fram alla skolor som har de utbildningar som du är intresserad av.

    Önskar dig stort LYCKA TILL!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare