Alfons

    Hej! Kan man gå om år 2 på en annan skola, exempelvis distans om man redan avslutat det läsåret och fått sina betyg för år 2 på sin nuvarande skola? Eller måste man "hoppa av" innan man får sina betyg för att detta ska vara möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    För att kunna börja på en annan gymnasieskola, måste du bli antagen till den andra skolan och hur kan du bli det?
    - söka till år1 och sedan bli uppflyttad
    eller
    - hoppas på att ngn ledig plats finns och att rektor tar in dig.
    Den första  vägen är din rättighet: om du gör ansökan till år1 inom val- eller omvalsperiod och genom konkurrens på dina grundskolebetyg kommer in,  men sedan borde du bli uppflyttad till högre årskurs om du kan uppvisa godkända betyg från din tidigare/gamla skola.
    Den andra vägen är mycket osäker - även om plats finns behöver inte skola/rektorn ta in dig.
    ***
    Distans finns på Korr-on-line och många söker till den skolan. Det är inte alla program som ges på distans. börja med att se om det programmet du vill läsa inom erbjuds på distans: gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet

    Jag råder dig sedan göra ansökan via gymnasieantagningen innan Omvalsperioden tar slut. Det är helt ofarligt att söka om till år1 för att den ansökan påverkar inte dina nuvarande studier, alls. Och till erbjuden studieplats kan man alltid sedan lämna Återbud (alltså säga Nej, tack, jag vill inte läsa hos er).

    ang. hoppa av för att förhindra få betyg?
    Om läraren har underlag för att sätta betyg, då måste hen göra det, säger reglerna. Underlag för att sätta betyg brukar lärare ha redan efter cirka halva kursen har gått (brukar man generellt uppskatta) - så att hoppa av 2-3 veckor innan läsåret slutar förhindrar ju inte från att få  betygen, men det blir med stor sannolikhet lägre betyg (t.ex om du skulle fått C kan du få E i stället om du hoppar av 2-3 veckor innan kursen slutar).
    Att du inte får några betyg om du hoppar av  kort tid innan kurserna slutar, tror jag inte på. Du får nog de betygen, men det blir lägre betyg än de du annars skulle kunnat få - fråga dina lärare, SYV på din skola eller rektorn. Om du får "för många" F betyg, talar det mer för att du skulle kunna läsa år2 igen, på en annan skola - om du kommer in på en annan skola.
    Reglerna är inte riktigt skrivna för den situationen som du beskriver... tanken är att eleven går igenom gymnasiet på 3 år och kompletterar sedan, vid behov, på komvux, folkhögskolorna eller basåren på högskolenivå.

    Elevens rättigheter inkluderar:
    ' rätt att söka om till år1 på gymnasiet t o m det året hen fyller 19 år;
    ' rätt att fullfölja påbörjad utbildning (på den skolan där hen är antagen).

    Vänligen
    ANNA

    • : Men om jag kommer in på en annan skola, skulle jag då kunna läsa om år 2 även om jag får betyg på den nuvarande skolan?
    • Julia : Det beror på... vi kan inte lova någonting. Mycket beror på om den nya skolans rektor anser att du kan uppnå examensbevis på ett år... upplägg på olika skolor (även om det är samma utbilnding:program och inriktning) kan vara olika. beslut om individ.anpassat program kan inte rektor fatta om du ska påbörja år3... utan det måste fattas innan eleven gick ut år2... på så sätt är chansen rätt stor att du ej kan bli inskriven i år3 för att du troligtvis ej ska kunna uppnå kraven för examensbevis på bara ett år (pga olika upplägg på olika skolor...). Större chans att läsa om år2 bli om du kommer på ett Annat program, ej på samma program (eller i alla fall på en annan Inriktning inom samma program - detta för att innehåll bli då annorlunda och du har i så fall större chans att "behöva" läsa om år2).