Mary
    Hej!
    Jag har bestämt mig att söka om till gymnasiet nu till hösten.
    Men jag hade tänkt mig hoppa av den här terminen då jag går i årskurs 1 på gymnasiet men är inte nöjd med min utbildning. Jag har läst allt med om man hoppar av och så men min fråga är: kommer mitt nya gymnasium veta att jag tog en paus och sökte om? Alltså att jag hoppade av vårterminen och sökte om? Vill helst inte det då jag inte vill att de ska tro att jag inte vill studera, utan jag vill det. Känner bara att jag vill vänta till min nya utbildning

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,
    pga din ålder - du blir ju äldre än de flesta i din nya klass (från hösten 2019), blir det svårt att låtsas att du inte tidigare läst på gymnasiet.
    För övrigt, så finns det i nästan varje klass några elever som är äldre än majoritet i klassen.
    ****
    Jag tror inte att gymnasieskolan får speciell info om just vilka elever som tidigare har läst på gymnasiet. Men du kan fråga om det på ditt gymnasieantagningskansli, om du vill.

    Annars, så avråder vi från att hoppa av gymnasiet. Även om du söker till hösten 2019, så är det inte 100% säkert att du kommer in, det är för det första; och, för det andra, så även om du börjar om på gymnasiet från hösten 2019, så är det ändå bra att under våren nu skaffa sig mer kunskap och ha någon sysselsättning. Genom att hoppa av gymnasiet förlorar du studiebidrag från CSN, rätt till gratis skollunch och till att ha åkkort.
    Vänligen
    ANNA

    • :

      Hej!

      vad kan göra så att jag inte kommer in? Om jag har cirka 275.5 i merit kommer jag då komma in på ett gymnasium med den meriten?

    • Anna : Det är omöjligt att veta och ge svar på. Alla elever som söker samma utbildning Konkurrerar mot varanda med de "betygspoäng" de får på sina betyg i Slutbetyget från grundskolan. Dina framtida konkurrenter läser nu i åk9 och kommer få sina betyg i slutet av maj 2019 och vilka av de elever som kommer att söka samma utbildning som du söker till hösten 2019, vet ju idag ingen. Eleverna kan ändra sig till sista dagen i Omvalsperioden, senare på våren.