John

    Hej! Efter jag läst klart Teknisk Design på gymnasiet tog jag ett sabbatsår och har jobbat på en grundskola. Under denna tid har jag långsamt fått ett intresse för läraryrket och har nu bestämt mig för att det är det jag vill bli. Jag har läst Fysisk 1 och 2 samt Kemi 1 men detta motsvarar inte Naturkunskap 1b som står på behörighetskravet för mellanstadielärare. Är det ändå möjligt att påbörja utbildningen? Kan jag läsa det på distans via t.ex. Hermods samtidigt som jag läser till lärare? Eller är en prövning/intensivkurs min enda chans? Har som mål att påbörja utbildningen Hösten 2018. Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej John,
    det är inte mycket som fattas för att du skulle bli behörig. Det är Biologi-delen som fattas, tyvärr. Skulle du haft godkänt betyg i biologi 1 också - skulle du vara behörig.
    Högskolor/universitet tar, som regel, tyvärr, Inte in Obehöriga. Risken är stor att du blir utsorterad som OBEHÖRIG från urvalsprocessen.
    Men jag tycker du bör prata med antagningsgruppen på just det lärosäte som du i första hand söker till och fråga om de kan i ditt fall göra ett Undantag?
    Om du kan till 21 juni skaffa dig godkänt betyg i Naturkunskap 1b, är det givetvis den säkraste lösningen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tusen tack för snabbt svar!
    • : Skulle du kunna specifiera vem eller vad eller vart jag ska höra av mig till? Angående ifall de skulle kunna göra ett undantag i mitt fall.
    • Milla : Ring till antagning.se på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl.9-16 och be om kontaktuppgifter till antagningsgruppen för just din utbildning som du söker.
    • Milla : Du kan också på Lärarhögskolans hemsida se om du hittar kontaktuppgifter till Antagningsenheten. Du kan försöka få kontaktuppgifter till antagningsenheten på den aktuella lärarhögskolan via högskolans växel.
    Läs alla kommentarer