lisa

    hej jag går just nu mitt första år på på ekonomprogrammet i skövde? jag var osäker med mitt val så jag sökte till socionomprogrammet och fick besked att jag är antagen i Helsingborg . jag vill inte längre byta program men vill fortfarande behålla min plats på socionomprogrammet ifall jag vill byta senare till exempel i augusti. jag har hört att man kan tacka ja till utbildningen men inte anmäla sig till kursen och på så sätt ha rätt att anmäla mig till kurserna i socionomprogrammet varje gång de går inom 1,5 år. min fråga är stämmer detta? kan jag tacka ja till socionomprogrammet och inte plugga det men bara säkra min plats 1,5 år medan jag pluggar ekonomprogrammet i skövde kommer inte jag bli automatisk utslängd från skövde om jag tackar ja till socionom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    var god läs information på lärosätenas gemensam webbplats Studera.nu  - om att begära anstånd: studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/anstand---att-skjuta-upp-studierna
    Det är lärosätet (universitet eller högskola) där du kom in, som beslutar om de beviljar dig anstånd eller inte.
    "Du som är antagen har möjlighet att skjuta upp studierna om du av särskilda skäl inte kan påbörja en utbildning. Särskilda skäl kan till exempel vara vård av barn, graviditet, sjukdom, värnplikts- eller civilpliktstjänstgöring eller andra särskilda omständigheter." - det är ungefär så som information brukar ges på lärosätenas hemsidor, vad gäller anstånd.
    Socionomprogrammet på campus Helsingborg ges, enligt information på lu.se/lubas/i-uoh-lu-SGSOC av Lunds Universitet. Du får gärna kontakta de ansvariga för utbildningen via [email protected] och för Studievägledning: [email protected]

    Vad gäller att bli "utslängd" från sin "gamla utbildning" om man tackar Ja till en ny utbildning, så är det en svår fråga för oss på FRåGA SYV att svara på. Prata gärna med de ansvariga på din nuvarande utbildning. Teoretiskt sett, kan man läsa flera olika utbildningar samtidigt men praktiskt sett, går det ju inte att klona sig och vara på två olika platser samtidigt (sitta på föreläsningar i två olika städer samtidigt). Skulle det vara så att en av utbildningarna gavs på distans och helst utan obligatoriska träffar, då kanske det skulle kunna gå (i alla fall ett tag). Du måste tacka Ja till en ny utbildning om du ska ha en chans att få anstånd och kunna hoppa in i utbildningen senare. Att du blir beviljad anstånd, eller inte - kan inte vi på FRåGA SYV svara på (men enligt den erfarenhet som jag har så är inte din situation av den karaktär som brukar ligga till grund till att kunna få anstånd). Min gissning är att du får Nej på din ansökan om anstånd. Men du får gärna ansöka och invänta svar. FRåGA SYV beviljar inte anstånd. Vad som ses som "Särskilda skäl" är i många fall en bedömning, och olika bedömningar kan göras på samma "underlag".
    Fundera även över följande: om du kan tacka Ja och börja läsa på socionomprogrammet och på ditt nuvarande program - begära studieuppehåll med bibehållen studieplats.
    Du skriver om att du kanske vill börja läsa på socinomprogrammet i Helsingborg i augusti, men är du säger att den utbildningen kommer ha start HT23? Det kan vara så att den utbildningen startar endast på vårterminen. De kan också vara så att det kanske inte blir några fortsättningsstarter på just den orten i framtiden. Utbilndingsutbud förändras. Vilka högskoleutb.som kommer bli sökbara till HT23 vet vi först i mitten av mars 2023.

    Studie- och yrkesvägledare