Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31976 frågor besvarade.
Genväg till gymnasiet för nyanlända?
6 Svar
Hej Emma,
det finns olika aspekter i detta... Jag tänker så här; att det kanske är det viktigaste att eleverna skaffar sig bra Grund för vidare studier. Även om de har faktiska kunskaper i t.ex kemi, matte mm., så kan de inte "det på svenska". Exempel - matteuppgift Räkna ut yten på gaveln på huset... hur ska man räkna om man inte vet vad "gavel" är? Man kanske räknar då ytan på taket eller på väggen...? och så är det i alla andra ämnen också. Det som ofta händer att man med utländska betyg får bedömning att man har "godkänt betyg i samhällskunskap, men enligt min åsikt, så är det inte samma "samhällskunskap" som man lär sig i olika länder. Därför skadar det inte alls, utan kan hjälpa mycket - om man får "repetera" allt PÅ SVENSKA.
Jag "röstar" därför för att läsa grundskolekurserna, även om man formellt sätt skulle kunna slippa...
Det är många ggr till elevernas nackdel om man skyndar på för mycket. Det kan då lätt bli så att eleven förstår DELAR av texter, men inte allt... och det blir då extremt svårt att klara gymnasiet. Vi ser också exempel på elever som fick Examnesbevis med godkända betyg - men i praktiken ej förstår tillräckligt mycket svenska; då kan inte komma in på någon eftergymnasial utbildning eller, om de kommer in på den, klarar inte av att läsa där. De kan också ha svårt att få och kunna behålla ett jobb, när arbetsgivaren efter ett tag "upptäcker" att den anställde faktiskt ej förstå instruktionerna tillräckligt bra och klarar därför inte av sitt jobb, trots de "formella meriter", t.ex Examensbevis.
Om elever har Faktiska kunskaper i ämnena, borde de kunna rätt så snabbt "gå igenom kurserna" - när de har lärt sig svenska till tillräckligt hög nivå OCH det finns även forskning som påvisar att man lär sig ett nytt språk snabbare om man studerar Ämneskunskaper PÅ DET NYA SPRÅKET, i stället för att "rabbla glosorna". :)
Jag vet att det finns elever som har mycket bråttom . De vill komma in på gymnasiet "imorgon" och bli klara med gymnasiet "nästa vecka" och med högskola "nästa månad" och sedan få jobb direkt. :) Och det finns av dem också några få som skulle kunna klara det bra - att blixtsnabbt "gå igenom systemet" men det är ett Undantag. Individuella bedömningar behöver göras. Det går inte att ta fram en tabell som gäller alla de olika ländernas utbildningar. många ggr har inte eleverna betyg med sig. Om de har betyg, så är det ändå extremt svårt att veta om det är "snällbetyg" eller om lärarna verkligen ställde krav på elevernas kunskaper. Även "riktiga betyg" kan inte "helt och fullt" med 100% säkerhet "översättas" till svenska kurser, därför att man i olika länder läser inte exakt samma "avsnitt" inom olika ämnen. Det är alltså omöjligt att skapa ett system där alla betyg från alla världens länder kan direkt översättas till "svenska betyg".
Och det är de Faktiska kunskaper som är de viktigaste.
Ännu ett alternativ kan tyvärr vara att eleven "har glömt" mycket av det som hen kunde "då" hen fick sina betyg i hemlandet; t.ex pga psykiskt trauma... att man har betyg behöver inte alltid (tyvärr) betyda att man också ha de kunskaperna och vad hjälper det att ha betyg om man ej har de faktiska kunskaperna?
Summan av kardemumman:
jag är övertygad om att det är bättre att eleverna skrivs in på alla grundskolekurser och att lärarna är uppmärksamma på de som är mycket snabba och duktiga och ger dem möjlighet att snabbt "gå igenom" och få betyg för att kunna fortsätta läsa vidare.
Hej,
Betygen från utlandet måste vara översatta till svenska, vilket bekostas av eleven själv, och antagningskansliets personal måste veta vad betygen står för, dvs om eleven blivit godkänd i hemlandet.
Om ansökan till gymnasiet i "Fri kvot"
kan bli aktuell om eleven ”kommer från skolenheter vilkas betyg eller omdömen inte utan vidare kan jämföras med betygen från grundskolan” (Gymnasieförordningen 7 kap §2).
Viktigt!
Man får aldrig glömma att utländska elever till stor del saknar de förkunskaper som krävs för ett nationellt program i Sverige, så även om de skulle ha svenskan blir det tufft att hänga med i övriga ämnen. Att komma in på ett nationellt program är inte alltid det bästa för eleven.
Hej!
Det finns tyvärr inget enkelt svar, eller någon tabell att utgå ifrån . Varje elev som söker bedöms individuellt.
Några faktorer man tittar på i de utländska betygen är:
· Motsvarar betygens nivå (i respektive land) ungefär de betyg som krävs för att komma in på sökt program.
· Har eleven läst och blivit godkänd i de ämnen som krävs för att bli behörig till det sökta programmet?
Andra faktorer som spelar in, när antagningskansliet eller rektor på gymnasiet gör bedömningar, är om det är ett högt söktryck till den aktuella gymnasieutbildningen.
En rekommendation från undervisande lärare är också en viktig del i bedömningen.
Med vänlig hälsning
Peter syv
Hej, vi fick nu svar från gymnasieantagningen i Halland. Var god läs deras svar nedan:
Vi har lite information på vår hemsida om detta, se länk nedan. Vi fungerar som en förmedlare av ansökningar och betyg mellan grund- och gymnasieskolor. Det är inte vi som gör bedömningarna, utan mottagande skolas huvudman. IB har lite andra urvalskriterier än de ”vanliga” nationella programmen, se länk nedan.
http://www.gymnasiehalland.se/16/ansokan/fri-kvot.html#.WeR5P01lKM8
https://www.halmstad.se/barnutbildning/gymnasieskola/sannarpsgymnasiet/utbildningarpasannarp/ibinternationalbaccalaureate.2710.html
Med Vänliga Hälsningar
Antagningshandläggare
hej igen, och här är svar från antagningskansliet i Nyköping, var god läs nedan:
Hej,
Här finns en missuppfattning. Det är inte antagningskanslierna som gör prövningen i fri kvot utan det är huvudmannen för sökt utbildning (kommunal, fristående eller landstingsägd) som gör bedömningen och fattar beslut i varje enskilt ärende.
Beslutet fattas på det underlag som eleven, ofta med hjälp av studie- och yrkesvägledare, har gett in. För att eleven ska kunna antas måste den bedömas ha kunskaper motsvarande de behörighetskrav som finns för de olika programmen.
Vänliga hälsningar
Antagningskansliet
Nyköpings Kommun
Svar /nedan/ från elevantagningen i Region Dalarna:
Vi har inga tabeller el dyligt att gå på, och vi på antagningskansliet bedömer inte elevens utländska betyg.
Mottagande kommun/skolas antagningsnämnd får försöka att bedöma om eleven uppfyller behörighetskravet till sökt program. Att man har med sig motsvarande betyg i de ämnen som krävs för behörigheten.
Betygen ska vara översatta till svenska, vilket eleven får ombesörja att det blir gjort. Viktigt att det finns med intyg/omdöme mm från skolan man går på, vilken kapacitet eleven har att klara av sökt program.
Jag brukar rekommendera mina SYV att där det är möjligt, få eleverna att tenta av ämnen för att få ett svenskt grundskolebetyg, då blir det mycket lättare för nämnden att bedöma eleven i frikvot.
Om vissa elever blir antagna eller ej, kan ju bero på hur många frikvotare som söker till resp program. Man har ju bara ett begränsat antal frikvotsplatser.
När det gäller IB, så får man kolla med de skolor som har detta program.
Med vänliga hälsningar
Elevantagningen
Region Dalarna
Hej igen, jag har nu fått svar som kanske tillför ngt. nytt och förklarar en del :) Var god läs nedan:
"Vi har haft kontakt med Skolverket i frågan och Skolvervet menar att man inte kan översätta den utländksa grundskolebehörigheten rakt av, dvs. att det skulle krävas KE, FY och BI för att vara behörig till NA exempelvis, utan det är en totalbedömning av elevens förmåga att klara sökt program som på ngt. sätt måste "komma fram" eller påvisas. Det görs en individuell bedömning för varje elev och det är respektive huvudman som gör den bedömningen.
Självklart krävs betyg i svenska för att kunna bli antagen till ett nationellt program. Ingen behörighet krävs till IB, mer än att eleven som sökt klarat testerna som görs inför antagning till IB-programmet.
Vänliga hälsningar".
Hej, vi fick nu svar från en kollega, var god läs hennes svar nedan:
Hej, jag har förstått det som så att det görs den s.k valideringen, i de flesta fall, på grundskolan alternativt på IM där eleven kan pröva sina kunskaper för att sedan få betyg för att kunna söka till gymnasiet (se behörighetskrav i bifogad länk). Vissa undantag kan göras från behörighetskraven i särskilda fall exempelvis dispens i engelska eller om huvudman gör bedömningen att eleven förväntas klara sökt utbildning utan att de formella behörighetskraven är uppfyllda i sin helhet och då skulle jag tro att man söker i Fri Kvot.
Man måste nog göra en bedömning i varje enskilt fall tänker jag. Vilket land kommer eleven ifrån och hur lång är den faktiska skolgången? Ett betyg i franska eller matematik kanske kan valideras rakt av medan ett utländskt betyg i samhällskunskap naturligtvis inte motsvarar den svenska kursen.
Här hittar du bra info:
https://www.skolverket.se/bedomning/betyg/oversattning/slutfora-gymnasiestudier-i-sverige-efter-att-ha-gatt-i-skola-utomlands-1.190311
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3576.pdf%3Fk%3D3576
Mvh
Hej,
jag ställde din fråga till Skolverket och fick idag svar från Skolverkets Upplyssningstjänst som lyder:
"Det finns inga nationella regleringar för hur en validering av betyg ska gå till. Skolverket har heller ingen tabell eller liknade som visar utländska betyg i relation till svenska betyg. Det är upp till varje skola om man vill validera en elevs utländska grundskole- eller gymnasiebetygbetyg. Om man väljer att validera finns det inte några nationella regleringar för hur en validering ska gå till."
Frågor och svar taggade med 'kaa-ansvarig' (13 st.)
-
Fråga om karriär?
Hej! Jag vill gärna arbeta med utsatta barn, eller som familjebehandlare, behandlingspedagog, socialsekreterare osv gärna inom socialtjänsten. Jag undrar på vilket sätt jag kan göra detta om jag i grunden inte är socionom, utan istället är...
Hej!Yrken som familjebehandlare, behandlingspedagog, socialsekreterare och de flesta andra yrken som brukar finnas inom socialtjänsten är i Sverige icke-reglerade vilket betyder att det är upp till arbetsgivare att... Läs hela svaret -
Coach eller positiv psykologi?
Hej. Jag är så otroligt intresserad av personlig utveckling och vill ändra yrkesbana och arbeta med någon slags coaching mha visualisering och positiv psykologi. Vilken utbildning är bäst? Hur ser det ut med jobb inom det ut med jobb i framtiden? Och vad...
Hej,kika gärna på framtid.se/yrke/psykologisk-coach och exempel på utbildningen som kan leda till det yrket är utbildning är Programmet: Kognitiv-neurovetenskap i... Läs hela svaret -
Enstaka gymnasieämnen digitalt?
Hej Mitt barn (17 i vår) vill hoppa av gymnasiet och bara läsa svenska, engelska och matte och bara digitalt, alltså inte online. Finns det sån möjlighet? Från vilken ålder kan man läsa på komvux?
Hej,på komvux kan man börja läsa tidigast 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år eller om man har genomfört en 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program (i det... Läs hela svaret -
Engelskakurser?
Hej, är en tjej på 17 som ska hoppa av gymnasiet pga psykisk ohälsa. Och funderar på att jobba istället. Men behöver hjälp med min engelska. Kan kommunen hjälpa mig att få extra lektioner med engelskan? KKA alltså för dom kommer...
Hej Frida,KAA-ansvarigas uppdrag är att försöka få "hemmasittare" in i skolans värld, eller hjälpa dem att få jobb. På vilket sätt de kan hjälpa just dig kan jag inte svara... Läs hela svaret -
hur kan jag börja gymnasiet fast jag är 18 år?
hej, I årskurs 9 hade jag inte betyg i engelska och svenska och efter det började jag i yrkesintroduktion och efter 1 år kom jag in i ett nationellt program och efter det började jag må psykiskt dåligt och hoppade av gymnasiet. Nu när jag mår...
Hej Joel,t o m det året du fyller 19 år kan du bli antagen till gymnasiet. Senare är det komvux (kommunal Vuxenutbildning) som du vänder dig till. Mitt bästa förslag är att... Läs hela svaret -
Vart kan jag jobba?
Hjälp! Pluggar på universitet & kommer ta en kandidatexamen i sociologi - där jag i framtiden har tänkt att jobba med ungdomar som hamnat snett i livet. Dock undrar jag vad det är för yrke som matchar det jobb jag önskar? Och om examen jag tar kommer...
Hej Daniel, du borde kunna söka jobb i olika projekt för ungdomar och även på Arbetsförmedlingen där man bl.a kan jobba med Ungdomsgarantin.Diverse olika projekt och kommunala verksamheter - är det... Läs hela svaret -
Kan jag bli skolkurator?
Jag läser till studie-och yrkesvägledare och är i precis i mitten av min praktik. Jag börjar känna att detta yrke kanske är just för mig och är lite mer intresserad av den psykologiska biten. Min fråga är egentligen om jag kan bli en...
Hej! skolkurator är i Sverige (än så länge) inte ett legitimationsyrke och arbetsgivare får anställa vem de vill, men vad vi ser är att endast socionomer med påbyggnadsutbildningar och... Läs hela svaret -
Vill studera vidare, vart ska jag vända mig?
Hej! Jag gick ut Bromma gymnasium inriktning sam sam för nästan 10 år sedan och har sedan dess bara jobbat inom restaurang branschen. Jag vill nu byta bransch och behöver hjälp. Jag vill väldigt gärna jobba med människor och har funderat på att bli stödassistent eller liknande. Jag skulle...
Hej Lina,det är inte strikt reglerat vad man ska ha för utbildning för att jobba inom det område som du vill jobba inom.. dock är det en stor fördel att ha utbildning inom relevant... Läs hela svaret -
Vad händer om man inte kommer in på alla gymnasium som man har valt?
Jag ska snart går ut från grundskolan och jag är lite oroligt på min antagningspoäng. Jag är rädd att jag skulle inte kommer in på någon av gymnasium som jag har valt. Vad händer om man inte får behörighet på alla gymnasium som man har valt?
Hej Korakot, Vi rekommenderar att söka många olika alternativ till gymnasiet för att minska risken att situationen uppstår då du som vill gå på... Läs hela svaret -
Alternativ för gymnasieavhopp?
Hej! Jag har börjat nyligen igen på gymnasiet. Innan dess så hoppade jag av gymnasiet pga att jag helt enkelt inte klarade stressen och betygpressen som idag finns på gymnasiet. Jag gick in i väggen och bestämde mig för att hoppa av gymnasiet. Nu går jag och läser in tre ämnen på Thorildsplans...
Hej Astor! Det är jättetråkigt att du känner att din stress börjar komma tillbaka. Om du läser 3 ämnen idag, kanske du kan läsa 2 ämnen eller 1 ämne bara? Är det ett... Läs hela svaret -
Vilket program ska jag välja?
Hej! Jag skulle vilja arbeta med sociala arbeten, främst med ungdomar eller familjesituationer. Jag är väldigt intresserad av att kunna hjälpa andra, det förebyggande arbetet mot kriminalitet och ungdomar som hamnar/hamnat snett. Behandlingshem för unga, jobba med familjer som behöver stöd,...
Hej Emma,Socionomprogrammet ger en Yrkesexamen. Det går inte uppnå socionom-examen på ngt. annat sätt än genom att läsa på just socionomprogrammet. Men det finns ett stort antal andra... Läs hela svaret -
Hoppa av o byta linje ?
Hej, jag går nu andra året på stylist programmet. Ligger efter jätte mycket i skolan pga av frånvaro o trivs inte så jätte bra heller för massa olika anledningar, och har då heller ingen motivation till att ens försöka känner att allt jag gör bara blir fel hela tiden o tycker att jag aldrig...
Hej Ellen, det är väldigt tråkigt och olyckligt att du har tappat motivationen. vi får hoppas det är ett övergående problem... jag råder dig prata med kurator, med din klasslärare/mentor... Läs hela svaret -
Har ingen gymnasiet att börja i?
Jag har blivit utslängd high school två gånger, för dåliga beteenden. Jag är 18 nu. Jag har ingen gymnasium till. Jag vill verkligen avsluta år 2 och år 3. Jag gjorde år 1. Men efter att ha blivit sparkat ut på år 2, sa de med tydliga ord: "Du får inte komma till någon av våra gymnasier,...
Hej Någon! Det är bra att du vill studera. Studera kan man på olika ställen: t.ex på en av folkhögskolor>>> eller bedriva självstudier och för att få betyg... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga