Lalalalalalalala

    Hej! Jag vill gärna arbeta med utsatta barn, eller som familjebehandlare, behandlingspedagog, socialsekreterare osv gärna inom socialtjänsten. Jag undrar på vilket sätt jag kan göra detta om jag i grunden inte är socionom, utan istället är samhällsvetare? Jag har tänkt ta en master i socialt arbete men är osäker på om detta kommer att vara till hjälp. Finns det några kurser jag kan ta istället för en master i socialt arbete? Jag undrar även om jag kan arbeta som biståndshandläggare om jag är samhällsvetare och har kunskap i SoL? Vilka kurser rekommenderar ni? Vill inte gå 3,5 år igen för att bli socionom.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Yrken som familjebehandlare, behandlingspedagog, socialsekreterare och de flesta andra yrken som brukar finnas inom socialtjänsten är i Sverige icke-reglerade vilket betyder att det är upp till arbetsgivare att bestämma med vilken utbildning som man kan få anställning och olika arbetsgivare kan tänka olika men... vår erfarenhet säger att allt som oftast kräver arbetsgivare socionomexamen i grunden + sedan också, efter socionomexamen, påbyggnadsutbildningar (t.ex om det handlar om anställningen som t.ex familjebehandlare).
    Att du har kunskaper i SoL, socialtjänstlagen, är jättebra. Du får gärna söka alla de jobben som du är intresserad av och försöka övertala arbetsgivare att du har goda kunskaper i SoL (vilket arbetsgivare tycker är viktigt att man har). "Problemet" är dock att socionomprogrammet är en utbildning som arbetsgivare i den branschen känner väl till och "litar på" + att det inom socionomprogrammet ingår en praktik-termin så de som tar socionomexamen har redan "jobbat" på en "typisk" socinomarbetsplats i 20 veckor på heltid (under sin praktiktermin). Det är värdefullt att ha relevant tidigare arbetslivserfarenhet, tycker de flesta arbetsgivare.
    Så, i praktiken, om någon med socionomexamen söker anställning inom de yrken som du nämner i din fråga, så får hen "företräde" och det ska "mycket till" för att någon utan socionomexamen skulle få jobbet i stället.
    Jag förstår att du inte vill läsa 3,5 år till mot socionomexamen. Du får gärna söka alla de jobben du vill ha; kanske kan du komma in i branschen via sommarjobbet...? eller kort vikariat som kan bli förlängt och på sikt övergå i tillsvidareanställning?
    Du får annars gärna kika på andra, "liknande yrken" som t.ex FamiljehemsförälderKontaktpersonSocial brobyggareKAA-ansvarig
    Vad gäller få jobb som  behandlingspedagog så kan det finnas kortare (t.ex 2-åriga) utbildningar inom yrkeshögskola, exempelvis utbildning/larcentra-hudiksvall/behandlingspedagog

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lalalalalalalala : Hej! Tack för ditt svar! Vad är det jag då kan jobba med om jag tar en masterexamen i socialt arbete och har en samhällsvetenskaplig kandidatexamen? Och hade en master i socialt arbete hjälpt mig på vägen på något sätt?
    • Milla :

      Om man tittar på information på utbildningarnas egna webbplatser (masterprogram i Socialt arbete) så kan man läsa t.ex följande: "Efter utbildningen
      Programmet förbereder dig för arbete inom offentliga institutioner på kommunal och statliga nivå samt i organisationer som på något sätt relaterar till välfärdsstatligt arbete. Du kan arbeta med kvalificerat utrednings- och utvärderingsarbete samt med planering och genomförande av utvecklingsarbete inom olika verksamheter. Efter utbildningen är du också behörig att söka forskarutbildning."
      Du får gärna läsa på utbildningens egen webbplats och även kontakta studievägledare på den institutionen där utbildningen ges; du kan också se om du kan få kontakt med de som idag läser det programmet som du funderar på att söka till (det kan t.ex finnas en studerande ambassadör); du kan också fråga studievägledaren på institutionen om du kan boka bli "studerande för en dag" och då kan du träffa studerande och kanske även lärare som undervisar på programmet och bl a fråga vad de planerar göra efter examen (var de tror de kan få jobb); en del av de som tar masterexamen siktar på att bli forskare och/eller högskolelärare. Institutionerna brukar (inte alltid men ofta) göra uppföljningar där de ber f d studerande svara på frågan om var de arbetar efter examen; fråga studievägledare och annan personal på den institutionen dit du funderar på att söka till om de kan dela med sig av resultatet av en sådan uppföljning, alltså att du skulle kunna få svar ang.var de f d studerande som fick masterexamen i socialt arbete jobbar efter examen.