Tilda
    Hej jag har panik, sista "tacka ja" dagen var igår för mina komvux-kurser och hade missat detta totalt. Deras kontor har stängt så kan inte ringa och fråga, är det helt kört för mig att få läsa dessa kurser i sommar (är alltså antagen) eller kan dom göra ett undantag??

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda!
    komvux kan göra undantag, men frågan är om de kommer att göra det. Det kan tyvärr vara så att din f d plats gick till någon från RESERV som fick besked att den personen är nu ANTAGEN på den plats som t o m igår var din. "Deadline"/sista dag att svara på antagningsbesked finns ju av en bra anledning. Folk som står i reservkön måste också kunna planera inför framtiden - och måste få besked att de blir antagna (eller inte). Jag förstår att du är ledsen och jag hoppas att du kan få tillbaka din f d plats men kan tyvärr inte lova att det blir så. Om du ej längre kan svara på antagningsbesked (om den möjligheten är stängd), skicka sms och/eller E-post (snarast) till komvux och förklara att du missade svara Ja men vill mycket gärna behålla din plats där du var antagen. Och ring till komvux så fort de öppnar sin telefon imorgon (kontorstid börjar kl.8 men telefontid hos komvux kan börja senare... olika i olika kommuner). Lycka till! FRåGA SYV håller tummarna för dig! Hör gärna av dig senare och berätta hur det gick!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej tack Milla. Ja jag sitter och gråter och ber till alla gudar att inte detta misstaget kommer förstöra för mig...
    • Milla : Jag hoppas att det löser sig för dig! Håller tummarna för dig! men du måste ju förstå att någon som stod i RESERV och kanske önskar läsa samma kurser lika mycket som du gör och fick idag din "gammal plats" blir också jätteledsen om hen blir av med platsen om hen fick besked att den personen som inte svarade i tid och vars plats du fick ska nu ha tillbaka sin plats och du blir utan. :( Och man kan ju inte "trycka in" hur många personer som helst in i utbildningen; varje plats kostar pengar; lärare har begränsad tid och ork och kan inte ta hand om dubbelt så många elever för samma lön ju, det säger ju sig självt. Det är därför jätteviktigt att svara så fort som möjligt men absolut senast Sista svarsdagen (detta för att andra personer är beroende av ditt svar).