Patrik
    Hej,

    Hade en strulig tid på gymnasiet som slutade med att jag hoppade av. Fick vissa ämnen godkänt trots allt. Vissa av DOM jag inte fick G på läste jag upp på folkhögskolans allmäna linje nåt år senare. Kärnämnena var ju prion då.

    NU efter många år senare har jag haft en längtan att börja studera igen, men lite osäker på hurvida min komplettering på folkhögskolan gjort min gymnasiekompetens OK så att säga. Min tvekan till detta är att jag läst att folkhögskolans kompetens bara gäller om du läst ett år. Jag började på hösten och "gick ut" på våren. Alltså 2 teminer. Gäller detta som ett år. Förlåt för en kanske dum fråga men vill ändå få svar.

    Tack på förhand.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Patrik,

    alla betyg du tidigare fick kan komma till användning - på ett eller annat sätt.

    Vad "gymnasiekompetens" är för något - är olika, beroende på vad dina framtida mål är: om du vill i din CV kunna skriva att du har gymnasiekompetens; eller om du vill söka till eftergymnasiala studier. Ang. eftergymnasiala studier är det också Olika: noga med betyg om man vill söka till högskola/universiet; men inte så noga om man vill söka till yrkeshögskola >>, som gör en sammantagen bedömning och arbetslivserfarenhet, personliga egenskaper, motivation och test-resultat är många ggr viktigare än tidigare betyg.

    Liselotte

    Har man GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier - då brukar man säga att man i alla de olika sammanhang har "gymnasiekompetens". Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt:

    - genom Slutbetyg eller Examensbevis från gymnasiet;

    - genom Omdöme från en Folkhögskola om du har uppnått Grundläggande behörighet

    eller genom "reell kompetens" >> - här räcker det med några få gymnasiala betyg, 3-årig arbetslivserfarenhet + att man har ett giltigt resultat från högskoleprovet.

    Har du på folkhögskolan fått omdöme om att du har uppnått Grundläggande behörighet?
    Om inte, kan du söka läsa på folkhögskolan med mål att få omdöme om Grundläggande behörighet alternativt med SYV på komvux /i den kommunen där du är folkbokförd/ göra planering på hur du uppnåg grundläggande behörighet genom studier på komvux och/eller genom prövningar.

    OBS! möjlighet att få ut ett Slutbetyg uppnår 1 juli 2020. Efter det kan man endast läsa mot Examensbevis, vilket i ditt fall kan ta lång tid. Det är därför fördelaktigt för dig att i fall du inte har omdöme om Grundläggande behörighet, söka SYV på komvux för att utreda hur mycket du måste läsa för att kunna få ut ett Slutbetyg.

    • : Hej! Ja jag fick ett omdöme som lyder" den studerande uppfyller efter ovanstående (allmän linje,påbyggnad) folkhögskolekurs/kurser kraven vad gäller studiernas omfattning. Studieomdöme : Mycket god"
    • : Läste Svenska A+B, Matte A, Religion A, Natur A. Dessa ligger ju under kärnämnen. Engelska A, Idrott, Historia samt Samhäll A har jag godkänt eller mer i sen gymnasietiden. Utöver detta står står det också på mitt papper från folkhögskolan att " den studerande har på folkhögskolan inhämtad kunskaper motsvarande godkänd nivå i följande kurser utöver de kärnämnekurser som intygas ovan : Engelska B, Samhäll B samt Historia B.
    • : Innebär detta att jag då har gymnasial kompetens ifall jag tänker mig söka vissa utbildningar eller kurser? Tack så mycket för svar / Patrik
    • Anna : I Omdöme från en folkhögskola måste stå att "den studerande har uppnått GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier", då har man allmän behörighet till högskola/universitet.
    • Anna : Till många högskoleutbildningar krävs det Särskild behörighet; ex. till läkarprogrammet måste man ha godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4 - och då måste man skaffa sig godkända betyg eller omdöme från en folkhögskola som bekräftar att man har godkänd nivå just inom de kurser som krävs för "just den utbildning". Säg, att du vill läsa till lärare i Samhällskunskap - då behöver du godkänt betyg i Samhällskunskap 2.
    • : Anna. Det måste väl vara för att jag inte läste samtliga ämnen som behövs för att söka högskola tex. Dom visste ju inte vilka ämnen jag hade godkänt i innan. Men med min komplettering då som anser jag att jag borde ha det ? Eller har jag missförstått? Tack
    • Anna : Vad är dina framtida planer? Vilken utbildning vill du komma in på? Om det är på högskola/universitet då måste du få Grundläggande behörighet + särskild behörighet /om sär.beh krävs/; om du söker till yrkeshögskola - kan de göra undantag och ta in dig, även om du inte är behörig. Är du osäker på vilken behörighet du har eller på vad som krävs, ta med alla dina betyg och boka tid med SYV på komux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd. Det är nästan alltid lättare att det ett konkret svar när man tittar på betygen. Om det är krångligt och SYV på komvux ej direkt kan ge svar, kan hen söka experthjälp.
    • : Lite oklart fortfarande. Vet bara att jag vill komma i gång med studierna igen. Var därför jag frågade mig fram här. Men tar ditt råd och bokar en tid med en SYV face to face.
    • Anna : Bra, gör så. Läsa kan man på många olika sätt, på många olika nivåer. Man kan också bedriva självstudier, läsa på egen hand, utan att gå i någon skola. I matten finns det t.ex en mycket bra sida - www.matteboken.se ... Frågan är VAD MAN VILL LÄSA, var och när och varför - t.ex om man har som mål att kunna komma in på högskola eller om man har ngt. annat mål? :) Det är inte alltid det är viktigt vad man läste innan, t.ex om man vill lära sig ett helt nytt språk... då kan man söka nybörjarkurs i det språket och det är inte så viktigt vad för betyg man har sedan innan.
    Läs alla kommentarer