nikolas

    Hej! jag tänkte förbredda mig inför skolan genom att plugga i förhand men hittar tyvär pöangplan till den gymnasiet jag blev antagen till. Jag har försökt kontakta de genom att maila och ringa de men har ej fått svar. Skolan som jag ska börja är atletica gymnsiet och linjen är NAna.Skulle ni kunna hjälpa mig kontakta de?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nikolas,
    om jag förstår rätt, kom du in på den här skolan. Den >> generella programplanen för Naturvetenskapsprogrammet finns på GymnasieGuiden.se.

    Det är bra att du vill förbereda dig inför skolstarten. Mina råd blir att du läser mycket på svenska och på engelska; repetera matten kan du med hjälp av www.matteboken.se och under första året på Naturvet.programmet kommer du att läsa matematik 1c och börja på matematik 2c (eller kanske läsa hela kursen matte 2c också - det är lite olika på olika gymnasieskolor), men du kan på egen hand läsa matte 1c nu, innan skolan börjar - det kan inte skada!

    Allmänt gäller:
    under första året på Naturvetenskapsprogrammet på alla gymnasieskolor brukar man bland annat läsa Engelska 5, Svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) 1, Matematik 1c och 2c; Idrott och hälsa 1 och en kurs Moderna språk (vilket språk just du kommer att läsa kan bero på vad du vill + vad just din skola kan erbjuda).

    Ha en bra fortsättnig på sommaren!
    Att förbereda sig till det kommande läsåret - gör man bl a genom att vila ut sig ordentligt! :)

    ANNA

    • :

      Jag vill gärna veta pöangplanet, skulle upskatta om jag fick reda på det

    • : Alltså under vilka årskurser jag kommer läsa de olika no och so ämnena
    • Anna : Menar du "Schemat" - hur många lektioner inom vilka ämnen (per vecka)? Det är mycket möjligt att din skola ännu inte är färdig med det... Scheman brukar bli färdiga under första veckan av skolåret; inte säkert att ens på uppropet är det färdigt.. Lärarbrist är en stor bidragande orsak... om lärare inte kan hittas, måste skolorna fixa/trixa - och kanske läser man idrott och hälsa 1 under åk3 i stället...
    • Anna : Man brukar läsa Kemi 1 under åk1 och Kemi 2 - i åk2, men om ingen lärare i kemi kan hittas /t.ex/ - då kanske man läser kemi 1 under åk2 och kemi 2 - under åk3... man läser i alla fall Fysik 1a först och Fysik 2 - senare... Om inte lärarbrist satt "käppar i hjulen" skulle man kunnat ge poängplan för varje skola med god framförhållning, men så är det tyvärr inte... Troligtvis kommer du att läsa Kemi 1, Fysik 1a och matte 1c och 2 c samt Biologi 1 - under åk1.
    • :

      Jag förstår men i de flesta skolor så vet man exact vad man ska ha under första året osv och det vet man genom att kolla på skolans pöangplan men jag har tyvär inte lyckats hitta just min skolas pöanplan och undrade om ni kunde hjälpa mig hitta den?

    • Anna : Om poängplanen ej finns på din skolans hemsida - då finns den inte. De poängplanerna som ligger på andra skolornas hemsidor är troligtvis från föregående år (som det såg ut förra året... och de tär inte alls säkert att det blir exakt samma i år).
    • Anna : Jag kan inte heller hitta poängplan på din skolans hemsida. Den kan dyka upp där framöver... eller inte. Det är inte obligatoriskt för skolorna att lägga ut poängplaner på sina hemsidor. Det är möjligt att ni endast får Schemat - förhoppningsvis redan på uppropsdagen (om det blir färdigt då).
    • : Aha nu förstår jag tack för din tid
    • Anna : Du kan, om du vill, jämföra poängplaner för NA-programmet på andra skolor. Du kommer att se att de är mycket lika. Det som kan skilja är ex. vilka Moderna språk som skolorna erbjuder. Annars läser nästan alla kemi1, fysik1a, matte 1c och 2c och biologi 1 - under första året + de "allmänna ämnen" som Engelska 5, Svenska 1, Idrott-och-hälsa 1 - också under åk1. Samhällskunskap 1b kan läses under åk1 eller spridas på åk1 och 2 (läsas i långsammare takt i så fall).
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer