Lukas
    Hej!
    Jag går nu tredje året på gymnasiumet med inrikting teknik, information och medieteknik.
    Jag gick ut tvåan med ett F i programmering och undrar, hur svårt blir det att söka in på högskola? Kommer det bli helt omöjligt eller kommer jag hitta nått mindre bra ställe som inte ger ut nått alls och jag bara slösar min tid där?
    Om jag skulle komplettera skulle det va möjligt att jobba hemifrån och sedan gå o göra proven endast?
    För våran tidigare lärare kopierade direkt ur från boken och skrev upp på whiteboarden fast med andra siffror då. Allt han har använt sig av att lära ut står exakta instruktioner i boken som vi hade.

    Tankarna går att skippa kursen helt, men vet inte om det kommer förstöra för mig helt eller inte.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Lukas!
    Det är bättre att försöka få ett högre betyg i Programmering innan du "tar studenten", om det går.
    Eftersom kursen ingår i din Studieplan, har du rätt att göra tenta i den. Hur mycket hjälp du kan få innan du gör tenta, är det olika från skola till skola.
    Annars så uppnår du kraven för gymnasieexamen även med F-betyg i en 100-poängskurs. I vissa kurser får man inte ha F, men i Programmering - så får man. Exakt vilka krav som ställs för att uppnå gymnasieexamen står här: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Får du examensbevis (om du UPPNÅR kraven för examen) eller studieintyg (i fall du inte uppnår kraven för examen) - kan du söka till Komvux. Skillnaden här är att i fall du INTE har Examensbevis, får du det från Komvux. Där är det lite andra (mildare) krav - t.ex räcker det med 2400 poäng (100 poäng mindre) och då kan du t.ex bara ta bort Programmering och inte ha den kursen i din examen från Komvux.
    Du måste dock läsa minst en kurs på Komvux för att ha rätt att få examensbevis från komvux. Detta gör att du kan söka till högskola en termin senare.
    Till Yrkeshögskola kan du söka oavsett. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se
    Du blir, formellt sett, inte behörig till yrkeshögskola heller men där finns det stora möjligheter till att göra undantag, så - mitt råd är - att i fall du hittar någon intressant för dig utbildning, sök den, oavsett om du får eller inte får ut din examen från gymnasiet.

    Vad är dina planer efter gymnasiet?
    Undrar också om du känner till http://www.natkurser.se/teknik/programmering gratis kurser i Programmering på nätet?

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : Så om jag har förstått det rätt, har jag rätt till att få jobba med programmeringen hemifrån och göra tenta(prov?).
    • Anna : Du har rätt att göra Prövning i en kurs som ingår i din studieplan och i vilken du fick F betyg eller inget betyg. Det stämmer, alltså, att du får göra tenta (prov) som heter egentligen "Särskild prövning".