Anton
    Hej funderar på att läsa upp högskolebehörighet på komvux. Jag undrar då om man kan börja när som helst om man läser på distans?

    Kurserna som jag ska läsa är Svenska 2 och 3 samt Engelska 6, hur lång tid tror ni att det kommer ta och finns det något bra upplägg som ni kan dela med er av?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    varje kommun bestämmer över sin egen komvux(kommunal vuxenutbildning) just angående hur många "terminsstarter" om året de har. Vissa kommuner startar alla sina utbildningar i augusti och sedan i januari; andra har fem starter om året men det finns även de som har kontinuerliga starter på distans - varje vecka.
    Du måste kolla på din kommuns hemsida eller besöka studievägledningen på komvux i din kommun för att få reda på det.

    En annan sak som är, däremot, samma för alla kommuner är åldersgräns - från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år börjar man tillhöra komvux. Undantag kan göras för personer som har genomgått en treårig gymnasieutbildning /är färdiga med gymnasiet/. Om man är 18 år, som du är, och inte är färdig med gymnasiet - hänvisas man till gymnasieskola.

    Svenska 2, 3 och Engelska 6 är alla 100 poängskurser och på heltid läser man en 100 poängskurs på fem veckor (tre hundrapoängskurser läser man på 15 veckor på heltid och på 30 veckor på halvtid - oavsett studieform: dagtid, kvällstid, fler eller distans).

    Ett bra upplägg är olika för olika människor: vissa vill läsa flera olika kurser samtidigt för "variations skull" och andra vill läsa en kurs i taget för att koncentrera sig på just den kursen och "bocka av" en kurs innan man påbörjar en annan.

    Om man arbetar, väljer man ofta att läsa långsamt /vid sidan av arbete/ och då är det 25% studietakt, som är den långsammaste möjliga och i så fall blir man färdig med tre stycken 100 poängskurser på 60 veckor /tre terminer/.

    Förutom studier finns det ännu ett sätt att få betyg i kurserna - Särskild prövning: självstudier med handledarhjälp (för att anmäla sig till det finns det inga åldersgränser, du kan vara under 20 år och det spelar ingen roll om du är färdig med gymnasiet eller ej). Dock, kan kostnad tillkomma på t.ex. 500 kr. per kurs (för tre kurser blir den 1500 kr. i så fall och man får inte pengarna tillbaka om man väljer att inte genomföra prövningen eller om man får betyg F).

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering. Återkom om något är oklart.

    Mvh
    Anna SYV