Kim
    Har ett E i moderna språk tyska och skulle gärna vilja höja det till ett D eller C(eller högre) fast vet inte hur jag ska gå till väga förutom att plugga mer på läxor.
    Tycker för tillfälligt tyskan är någorlunda tråkigt då vår lärare är tråkig och endast låter oss arbeta i böckerna och lyssna på hennes genomgångar o.s.v. Det jobbigaste är att vi endast har tre lektioner i veckan då 2 är på 40 min och 1 på 60 min så man hinner knappt göra något. Vi har även mycket läxa t.ex. att man måste kunna läsa med bra uttal, förstå texten, diskutera/skriva om texten(på tyska), ca 0-10 fraser(beroende på kapitel) och sedan ca 20-40 glosor.

    Jag kan ha överdrivit om läxorna men det är så det känns i alla fall. Behöver hjälp att veta hur jag ska ta mig till för att plugga då min mamma inte läst tyska och min pappa minns knappt något :/

    Jag vill verkligen fortsätta läsa moderna språk på gymnasiet för att få meritpoäng i fall om att jag inte går college i USA(Min dröm men kan bli svårt med finansiering men drömma kan man alltid). Vad krävs för att klara steg 3 i moderna språk på gymnasiet?

    Har även en bonusfråga om programfördjupningen på ekonomi/juridik, på en skola finns det utsatt 200p som man inte kan välja och 100p för en valbar kurs men på vissa så står det endast programfördjupning 300p och inget mer. Hur funkar det med programfördjupningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Kim, du skriver inte om du började med Tyska från åk6 eller från åk8 i grundskolan.
    I fall du började från åk6 och får minst E från vårterminen i åk9, är din första gymnasiekurs Tyska 3.
    Du kan läsa på http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mod?tos=gy&subjectCode=mod&lang=sv om Skolverkets krav i olika kurser i Moderna språk, bläddra längre ner på sidan och klicka på /Visa-dölj/ vid Moderna språk 3 - så öppnas det beskrivningen av just den kursen.

    Jag skall svara på dina andra frågor först och sen skall försöka komma med lite råd om hur du kan läsa Tyska, OK? *L* :-)
    Du skriver att du vill få betyg i Moderna språk 3 för Meritpoäng. Saken är att du kanske kan få max Meritpoäng även utan Moderna språk. Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och du ser att du får 1,0 i Merit för Engelska 7 och resterande 1,5 kan du få för kurser i Matematik.
    Programfördjupnignen på Ekonomi(juridik) - generellt gäller det att på Ekonomiprogrammet ingår det 300 poäng programfördjupande kurser och det finns en lista på kurser som får läsas som programfördjupande just på EK.
    Många skolor skapar profiler och väljer "åt dig", kan man säga - dvs alla elever skall läsa samma kurser - i alla fall till en stor del och då lämnas det färre poäng för dig att välja. Det, kan man tycka, begränsar dig i dina valmöjligheter men det är inte praktiskt möjligt för varje skola att erbjuda alla kurser som får läsas som programfördjupande: schemat går inte ihop, behöriga lärare i alla möjliga ämnen kan inte heller finnas på varje skola och antal elever i klassen är också ett problem som inte alltid kan lösas /för få elever som vill läsa en kurs - och man får inte "ekonomi" i detta, dvs det blir för dyrt för skolan; för många elever, så kan de inte få plats i en grupp men de är för få för 2 grupper och så finns det inte lärarkapacitet att starta 2 grupper... / så praktiska hinder står i vägen för allt för stor valfrihet, då flyttar skolorna den valmöjligheten till INNAN GYMNASIET - och du väljer en skola där en passande för dig profil erbjuds, du väljer - alltså - de valbara kurser som ett "paket" på förhand.
    ***
    Råd ang. läsa ett språk /bl a tyska/: olika människor har olika egenskaper och språkbegåvning; för vissa av oss passar det bra att plugga glosor och grammatik men för vissa andra är det tråkigt och inte ger så mycket, känns det som. För läraren är det oftast näst till omöjligt att anpassa undervisningen till 100% till varje elevens individuella förutsättningar och behov.
    Jag råder dig att testa titta på filmer på tyska utan text eller med tysk textning, lyssna på sånger och/eller inspelade dikter, inlästa av "språkbärare" /det är de som har tyska som modersmål/; prova lära dig tyska ordspråk, dikter, roliga uttryck eller skämt på tyska - man minns ofta en hel mening eller ett uttryck bättre än de enskilda orden. Till stor hjälp brukar det vara att använda språk i "ett skarpt läge" dvs prata med dem som pratar tyska bäst, dvs med tyskar. Fundera på om du kan göra en språkresa... jag förstår att det inte är gratis men prata med dina föräldrar och ni kan kanske åka till Tyskland en vecka på lovet eller om du skulle kunna åka ensam ett par veckor under sommaren som kommer. Se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/plugga-ett-ar-i-europa om du kan utnyttja en möjlighet att läsa ett år i Tyskland.
    Du uppger inte var du bor, och i Stockholm & Göteborg vet jag att det finns språkcaféer där man en gång i veckan kan komma och prata olika språk - och bl a Tyska. Det är nästan gratis /kravet kan ingå att köpa fika för t.ex. 40 kr. /. Se om ngt sådant eller liknande finns där du bor.

    Hoppas att något av mina tips blir till hjälp för dig!
    Stort Lycka till med ditt gymnasieval, med studier i Tyska och allt annat!
    Mvh
    ANNA SYV