Miranda

    Hejsan! Jag går nu tredje året på ekonomiprogram med inriktning juridik. Jag har under ett tag mått dåligt och missat mycket i skolan och jag känner mig ej motiverad att gå till skolan då jag tappat intresset för det jag läser. Jag vill bli yrkesförare och köra lastbil, vad kan jag göra? Jag vill ha gymnasiebetyg men vill absolut inte fortsätta läsa det jag läser då intresset inte finns längre. Vilka val är smartast för att jag kan utbilda mig till yrkesförare så snabbt som möjligt, hoppa av skolan och söka eventuellt arbetsmarknadsutbildning men vad är då kraven för dessa? Eller ska jag behöva genomlida det som är kvar av gymnasiet och sedan söka någon yrkesutbildning? Kan jag börja om gymnasiet och läsa transport?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Miranda,

    du vill bli >>lastbilschaufför och för det krävs C-körkort, för lastbil.
    Om man söker Arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen ställs det som ett krav att man har B-körkort som man skaffar själv, på egen hand. Arbetsförmedlingen hjälper inte till att skaffa B-körkort. Sedan tillkommer det svårigheten att ha tur att komma in på en arbetsmarknadsutbildning; här är det mycket Tur som ska in - och du måste först bli "långtidsarbetslös". Som ungdom, blir man långtidsarbetslös redan efter 100 dagars inskrivning på Arbetsförmedlingen när man under de 100 dagarna inte hade någon sysselsättning. Men det är inte någon garanti... för att AF kan besluta att inte "öppna" den utbildningen i din delen av landet under lång tid; sedan om de "öppnar" - då kommer de kanske prioritera de som varit inskrivna utan någon sysselsättning under betydligt längre tid - flera år, eller så satsar de kanske på redan utbildade lastbilschaufförer, som inte har svenskt körkort, men kan redan köra bil och har gjort det i många år i ett annat land. Man ska alltså ha tur för att komma in i en arbetsmarknadsutbildning. Det kan inte garanteras att du kommer in.
    ____ _____ _____

    Andra alternativ är Komvux och att söka om till åk1 på gymnasiet - till Transport, som är inriktning på FT-programmet.

    På komvux blir du med gymnasiekompetens i bagaget extremt lågt prioriterat; komvux prioriterade målgrupper är personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Dessutom ska du kunna antas tidigast det året du fyller 20 år - från 1 juli. ...

    Jag tror därför mer på att söka om till åk1 på FT, transport. Men då får du inte genomföra hela detta året - utan måste "hoppa av" /dock är oklart när är sista dag för dig att hoppa av/. Vi har tidigare vid flera tillfällen tagit upp frågan med Skolverket men fick varje gång svar att "det är inte meningen att man ska hoppa av i åk3 bara för att söka om" men att det är inte förbjudet att göra så, men eftersom det är "inte meningen", finns det inte några strikta regler. Du får inte "ha genomfört en 3-årig gymnasial utbildning", men var går gränsen - kan inte Skolverket svara på.

    Om du hoppar av nu, så har du definitivt inte genomfört en 3-årig utbildning ... men enligt min åsikt kan du också läsa t o m april och hoppa av sista april, t.ex - och kanske t o m 15 maj.. och då har du ändå inte Genomfört en 3-årig utbildning. Det är ditt gymnasieantagningskansli som blir tvungen att hantera frågan, om du ansöker. Om de på förhand kan svara ang. datum då du senast måste hoppa av, på Antagningskansliet, tror jag inte på... utan det blir en "bedömningsfråga" och "vi får väl se".... är det vanliga svaret man får på liknande frågor - det blir som det blir, helt enkelt. Det känns fel att uppmana dig att hoppa av gymnasiet, men de kan vara så att det är din enda Realistiska chans att få lastbilsförarutbildning: att hoppa av innan slutet på detta läsår och söka till FT, transport. Du söker under Valperioden eller under Omvalet - du upprepar alltså ansökningsförfarande från åk9 och du söker med dina "gamla" åk9-betyg och konkurrerar om plats på gymnasiet, på nytt.

    Du får visa mitt svar till syv på din gymnasieskola, om du vill. Både SYV och Rektor på din skola kommer troligtvis att råda dig stanna på skolan för att de vill ha dig som elev på sin skola. Skolorna vill inte "tappa" sina elever. Så är det. Och mer kunskap är bra att skaffa sig. Går du i skola, har du studiehjälp från CSN. Om du hoppar av, förlorar du studiehjälpen. Och du har sedan ingen inkomst och ingen sysselsättning - om det inte är så att du kan få jobb... Det är legitima argument och jag har full förståelse för dem och håller med! Det är bättre att gå i skola än att bli en "hemmasittare" utan inkomst.

    Men det är inte realistiskt att tro att med genomgången gymnasieutbildning på 3 år, att du kommer av AF eller av Komvux antas till en lastbilsförarutbildning /chansen är minimal att det blir så... i princip obefintlig; det säger jag utifrån min 20-åriga SYV-erfarenhet/.

    Det bästa för dig vore om du kunde nu, på en gång "skrivas över" till FT, transport, in i åk1. Jag vet inte om ledig plats finns på någon av gymnasieskolorna som ligger inom pendlingsavstånd för dig - fråga på skolorna! Sedan är det också så sent på terminen nu, så jag tror det blir svårt för rektor att ta in dig... Större chans finns kanske om det är Lärlingsutbildning som erbjuds på skolan. Men fråga. Om du inte frågar, så vet du inte.
    Kontakta snarast, idag!!!! - alla de gymnasier som har FT, transport och som ligger inom pendlingsavstånd från din bostad och fråga om de har ledig plats i åk1.

    Om det stämmer att ditt gymnasieantagningskansli är det här>>, då är tider för gymnasieval i år för dig - - detta gäller om du söker till åk1 till hösten 2018.

    ______
    Om du försöker "hoppa in" i pågående utbildning - är det rektor (på den mottagande utbildningen) som fattar beslut.

    Den här gymnasieskola har FT, transport>; se om den ligger inom pendlingsavstånd för dig - den har Öppet hus 18 nov 2017.

    Och den här skolan också >>- och den har öppet hus den 16 nov 2017 dvs redan i övermorgon.

    Besök båda skolorna om du kan; förhoppningsvis kan du då direkt få svar på frågan om ledig plats på FT, transport finns på en eller på båda skolorna.