Bodil
    Hej, min dotter går år 2 på DCC. Trivs inte i skolan men vill ändå slutföra gymnasiet. Har ADD och även lite svårt med det sociala. Hon vill läsa hemma (på distans) Skolan har ingen syo el likn. så jag har mailat lärarna för info men de har inte svarat. Om hon hoppar av ska hon väl inte behöva läsa om från början utan kunna göra klart motsvarande vt 15 och sista året? Vem gör den bedömningen?
    MVH /Mamma

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Bodil, tråkigt att läsa om att din dotter inte trivs i skolan. Det som är bra är att hon vill fortsätta läsa och jag skall ge all den info- som jag har och skall försöka hjälpa allt jag kan. Återkom gärna om du vill ha en mer utförlig förklaring eller om du kommer på andra frågor.

    Här kommer mitt svar på din nuvarande fråga:
    distansutbildningar på gymnasienivå finns på Korr-online gymnasiet
    men det är bara några få program, SA, EK, HU och NA
    Se skolans presentation här: http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium
    Det brukar vara ganska fullt där då många vill läsa på distans.

    Sedan kan ju kommunen där din dotter är folkbokförd kÖPA distansutbildning till henne - om de bedömer att det behövs och har råd (gymnasiet är en frivillig skola och kommunen kan svara att de inte har råd att köpa ngt. och att det är inte obligatoriskt att gå på gymnasiet - tyvärr är det så, men det är värd att fråga, tycker jag). Då vänder man sig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Det brukar vara mer framgångsrikt om man går via kurator och/eller har läkarintyg eller intyg från en psykolog alternativt resultat av utredningar om t.ex. ADD - om särskilda skäl kan påvisas, alltså.

    Ett annat alternativ skulle kunna vara att byta till IM, Individuellt alternativ och läsa på deltid och/eller kombinera studier med praktik. Läs om denna utbildning på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ
    text där börjar med "Inte behörig?" - men det är även behöriga elever som kan läsa där /om bedömning görs av kurator/rektor/skolpsykolog om att det skulle vara en bra lösning/.

    Ännu ett alternativ är att läsa på egen hand /självstudier/ och göra prövningar i kurserna. Betyg från prövningar kan tas in i gymnasieexamen precis som betyg från lästa kurser, det är på det sättet ingen skillnad. Vad som gäller för prövningar (det riktiga namnet är "Särskild prövning") i er kommun, kan ni se på kommunen hemsida- se vad det gäller för regler: tillgång till handledare, avgifter och vem som kommer att stå för studieplanering och utfärdandet av gymnasieexamen.

    En bra sida för självstudier i Matematik är www.mattecentrum.se som driver kostnadsfria Räknestugor i många städer samt har kurser i Matte upplagda för självstudier på www.matteboken.se

    Återkom gärna när du har tittat på länkarna som jag skickar nu så skall jag försöka hjälpa er mer.
    bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Hej och tack för snabbt svar. En fråga som dyker upp är att det nu är försent att söka distans till denna termin, det skulle man tydligen göra i höstas. Om hon söker distans till höstterminen istället, vad finns det då för lösning fram tills dess om hon inte vill gå tillbaka till skolan? Den andra frågan är om hon söker distans till hösten, måste hon då läsa om hela gymnasiet eller kan hon tillgodose de 1½ år hon redan gjort och börja där hon slutade alltså att bara läsa resterande 1½ år. Hoppas du förstår vad jag menar. MVH/Bodil
    • Milla : Jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu. Kommer inom kort.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Bodil,
    du skriver inte vilket gymnasieprogram och inriktning som din dotter går nu.
    Det är viktigt att veta - för att svara på din fråga på ett korrekt sätt.
    Alla gymnasieprogram finns inte på distans. Tyvärr så finns det inte någon garanti på att din dotter kommer in till nästa år - på distans. Korr online är den enda gymnasieskola dit elever kan söka som vill läsa på distans och de söker från hela landet - konkurrensen är hårt.
    Jag undrar om ni funderade på självstudier med ev. handledarhjälp + prövningar. Betyg från prövningar är lika mycket värt som betyg från lästa kurser.
    Speciallösningar kan finnas om kommunen är tillmötesgående. Oftast löses detta via kurator och/eller speciallärare/specialpedagog och rektor på skolan. Individuellt alternativ på IM kan vara en bra lösning.
    Om du svarar vilket gymnasieprogram och inriktning din dotter går samt i vilken del av landet ni bor, är det lättare att svara. Jag kan då se vad som finns där ni bor.
    Bästa hälsningar och vi hörs snart igen, hoppas jag. Och då hoppas jag också kunna ge dig ett mycket bättre svar!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen, jag tror din dotter går inriktning Bild och Formgivning /det är bara den inriktningen som finns på den skolan, nämligen - enligt vad jag hittade men du får rätta mig om jag har fel/.

    Jag undrar om ni vill kontakta utbildningsförvaltningen i er hemkommun med frågan: köpa plats på komvux - distanskurser?
    Som undantag, kan kommunens utbildningsförvaltning köpa plats för en ungdom på komvux.
    Som regel, måste man ha avslutat treårigt gymnasieutbildning för att läsa på komvux eller vara 20 år gammal. Komvux kan inte själva göra undantag. Det är utbildningsförvaltningen som kan göra undantag och köpa plats på komvux. Det borde finnas distanskurser att läsa på komvux även i er kommun. Jag skall nu se på kommunens hemsida om jag hittar info- om distanskurser på gymnasienivå.
    Återkommer om jag kommer på ngt. annat.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Hej igen, det här står på er kommuns hemsida på vuxenutbildnings-avdelningen:
    "Webbaserade studier
    Webbaserade studier innebär självstudier via lärplattform där kontakten med lärare sker via e-post, telefon och lärplattform. Studieformen kräver datorvana och tillgång till dator.

    Vill du veta mer om kommunal vuxenutbildning ta kontakt med studievägledare på Vuxenutbildningscentrum."
    Det är distans som ni just vill ha. Men, som reglerna är nu, så är det som tidigast från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år, som man har rätt att läsa på komvux/vuxenutbildningen. Innan dess är man hänvisad till ungdomsgymnasiet.
    De alternativ som jag ser för din dotter:
    1. söka till Korr online gymnasiet
    2. byta till IM, Individuellt alternativ
    3. be om att utbildningsförvaltningen köper plats på komvux och söka webbaserade studier
    4. se vad folkhögskolor har att erbjuda /folkhögskolorna www.folkhogskola.nu tar in från 18 års åldern/
    5. självstudier med efterföljande prövningar i gymnasiala kurser

    Kan just nu inte komma på ngt. mer. Hör av mig om jag kommer på ngt. annat.
    Bästa hälsningar! Håller tummarna för din dotter!
    Mvh
    Milla SYV
    • : Hej, Hon går estet på DCC i Västerås
    • Milla : Vilken inriktning på Estetiska programmet? *L*
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu.