Damir
    Hej!

    Jag eftersöker tips på olika hungdymnasium runt om i Skåne men även runt om i landet med internat?
    Jag letar främst efter alternativ med "hundstall".

    Jag har själv undersökt och fått fram Örkelljunga + Östra Göinge.
    Någon som känner till några fler?

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Merim,
    Grans naturbruksgymnasium>> erbjuder Riksrekryterande gymnasieutbildning "Tjänstehund";
    Se vilka gymnasieskolor som erbjuder profil Hund på Naturbruksprogrammet på www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    I Skåne hittade jag 8 st. gymnasieskolor som erbjuder profil Hund på inriktningen Djur på NB-programmet: se på www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=hund

    Vilka av dem som har "hundstall" eller Internat kan inte vi med säkerhet svara på. Bäst är det att fråga på skolorna.
    Internat kan också "begränsas" på så sätt att om eleven kan pendla hemifrån, då kanske hen ej får bo på Internat /även om internat finns - för att det finns i första hand för elever som inte kan pendla/.

    Munkagårdsgymnasiet>>> erbjuder bland annat Naturbruksprogrammet, inriktning djur, utgång hund. Väljer man detta får eleven ta med sig hund till skolan och på internatet.

    Hälsningar

    Segragymnasiet>> har både Internat och Hundstall.

    Realgymnasiet i Lund >>hälsar följande:

    "...i vissa situationer kan det förekomma att eleverna får ta med sin egen hund till skolan för träning, hantering eller skötsel. Vi gör en bedömning av alla hundar så att vi vet att de passar för att användas i undervisningssituationer. Vi erbjuder inget internat på skolan, vi är belägna i Sankt Lars parken i Lund ca 10 min med buss från Lunds centralstation.

    Med vänliga hälsningar"
    Realgymnasiet i Lund

    Hej igen,
    vi fick idag svar från Naturbruksskolan i Sötåsen>> som erbjuder Internatboende och ang. Hundstall svarar så här:

    "De elever som bor hos oss har hunden  med sig på rummet, hunden är i rummet under lektionstid. För våra pendlande elever erbjuds ”vovvis” det är ett hus som man dagtid/lektionstid kan ha sin hund. På hundlektionerna har man i regel med sig hunden under lektionstid."

    SYV-besökare SYV

    Hej

    Himmelstalundsgymnasiet>> har hunddagis där skolans elever och personal kan ha sina hundar under dagen. Hundarna används sedan i undervisningen.

    Skolans elever bor på Hagagymnasiets elevboende som ligger precis bredvid skolan, http://www.hagagymnasiet.norrkoping.se/elevstod/elevboende.html

    Öppet hus för åk 9 äger rum den 9/12.

    Den 9/9 - Himmelstalundsdagen. Då är allmänheten välkommen att besöka skolan. Det kommer finnas försäljning av skolans produkter men även en del annat från lokala företagare och utställare. Och en massa andra aktiviteter.
    Mer info finns på hemsidan nbg.nu under fliken nyheter.

    Med vänliga hälsningar

    Himmelstalundsgymnasiet>>

    Hej

    Realgymnasiet erbjuder inte internat, i Malmö och Helsingborg så har vi inte hundstall utan vi samarbetar med brukshundsklubbar dit eleverna tar med sig sina hundar de dagar de arbetar där.
    Hälsningar

    Hej,
    Bollerup>> har vi naturbruksprogrammet med inriktning Lantbruk eller Häst.
    Det finns möjlighet för eleverna att bo på vårt internat och att ha med hund på boendet.
    Dagtid finns det möjlighet att låta hunden vara i vår hundgård.
    Hälsningar
    Bollerup Naturbruksgymnasium>>