Melina

    Hej jag ska börja mitt andra år på Samhällsvetenskapsprogrammet inr. samhälle nu i höst. Jag har funderat lite på vad jag vill läsa till efter gymnasiet och jag tror att det riktar sig mot samhällsplanerare då jag älskar frågor som hållbar utveckling, juridik, politik etc.  Vad är det man måste ha godkända betyg i för att ha behörighet till att komma in på samhällsplanerarprogrammet (180hp)?  ,utan att behöva gå naturprogrammet? Vad är det för kurser jag måste ha i mina indviduella val i 3an?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Välj att läsa matematik 3, om det går att lägga till som en valbar kurs på din gymnasieskola.

    Samhällsplanerarprogrammen>> kan ha lite olika behörighetskrav och ibland krävs det matte 3, som du inte kommer påSA läsa som en obligatorisk kurs.

    Studie- och yrkesvägledare

    För övrigt, så krävs det Grundläggande behörighet och godkänt betyg i samhällskunskap 1b. Grundläggande behörighet får du om du får Examensbevis.

    • : Kan det vara bra att ha med Naturkunskap 2 som individuellt val? Enligt behörighetsvisaren i länken måste man ha godkända betyg i Naturkunskap 2 för att bli behörig till landskapsarkitekt A3, ett yrke som verkar ganska likt samhällsplanerare efter att ha läst beskrivningar. http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591
    • Milla : Det är bra att få godkänt betyg i naturkunskap 2. Då blir du behörig även till flera utb., ex. Till sjuksköterskeprogrammet, till arbetsterapeut och fysioterapeut också.
    • Milla : Om yrke https://www.framtid.se/yrke/landskapsarkitekt och två tusen andra yrken kan du läsa på www.framtid.se
    • : Tack för svaret.
    • Milla : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!;)
    Läs alla kommentarer