T
    Hej! Hur går man tillväga för att bli flygvärdinna? Var utbildar man sig någonstans och hur ”ansöker” man till utbildningen? Jag vill arbeta som det i framtiden, men det står ingenstans på nätet om var man ska ansöka eller hur man ska gå tillväga. Det enda sina står är de krav som krävs för att bli det. Så för att förtydliga denna fråga, jag undrar INTE vilka krav som ställs för att bli det utan jag undrar var man ansöker någonstans för att bli det. Jag vill helst arbeta på SAS, men på deras hemsida står det inte var man ska ansöka. Hoppas ni förstår min fråga. Med vänliga hälsningar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T!
    Flygvärdinnor/flygvärdar utbildas i Sverige i samband med rekrytering vid respektive flygbolag. Man söker alltså "jobbet" och i fall man blir anställd, får man inom anställningen utbildning till flygvärdinna/flygvärd. Kraven varierar mellan de olika flygbolagen. Det krävs dock oftast godkänd (avslutad) gymnasieutbildning och goda kunskaper i engelska. Kan man fler språk än engelska ses det ofta som en stor merit. Erfarenhet från serviceyrke inom till exempel hotell, restaurang eller resebranschen efterfrågas också. Även sjukvårdsutbildning eller erfarenhet från sjukvården är meriterande.
    Kika gärna på yrkesbeskrivningen Flygvärd/värdinna på Framtid.se