Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina!

    Den 1 januari 2014 ändrades yrkestiteln från sjukgymnast till fysioterapeut. Numera heter yrket Fysioterapeut, alltså. För att bli fysioterapeut, måste man läsa på högskola/universitet. Utbildnignen är på 3 år på heltid (180 högskolepoäng). I dagens läge (april 2016) finns den på 8 olika högskolor/universitet, se här >>

    Behörighet till fysioterapeutprogrammet är: godkända betyg i gymnasiala kurser Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller 1a1+1a2/.

    Det går bra att läsa på Vård- och omsorgsprogrammet. Dock är det viktigt att välja de rätta valbara kurser. För det första, så måste man välja läsa kurser för Grundläggande behörighet (det blir på VO - svenska 3 och Eng6 - se längst ner i Programplanen för VO, här >> ). På VO läser man 500 poäng inom Programfördjupningen. 200 av dem kommer att "upptas" av svenska 3 och eng6. För övrigt, så måste man välja läsa Matematik 2a (100 poäng).

    Man kan önska läsa Naturkunskap 2 som en kurs inom individuellt val och innan dess även Naturkunskap 1a2. Sammanlagt utgör dem 150 poäng (och det finns 200 poäng ätt välja inom Individuellt val). Men det behöver man inte nödvändigvis göra, pga det finns Ersättningsmöjligheter för Naturkunskap 2. PåVO är det följande kurser: Naturkunskap 1a1, Hälsopedagogik, Medicin 1 och Etik och människans livsvillkor som i kombination med Examen från Vård- och omsorgsprogrammet ger samma behörighet som Naturkunskap 2 ger, dvs om man får examen från VO med godkända betyg i alla de ovan nämnda kurserna, då behöver man kunna uppvisa godkänt betyg i Naturkunskap 2 (man anses ha den behörigheten).

    Sammanfattning: det är möjligt att på VO bli behörig till att direkt efter gymnasiet söka till Fysioterapeutprogrammet på högskolenivå, men man måste välja de rätta valbara kurser.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare