Jens
    Hej! Jag går i 7an och har redan bestämt mig för att bli en pilot. Jag har sökt en hel del om yrket och vad som krävs för att bli pilot. Jag undrar bara vilken linje jag ska gå, jag har hört att man ska ha fysik 1, och matte 3 fast jag är inte säker på vilken linje som har det. Sedan undrar jag också om utbildningen från gymnasiet till färdig pilot kommer att kosta mig något
    // Jens

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jens!

    I dagens läge är Pilot - en yrkeshögskoleutbildning (i alla fall i Sverige).

    Och här >> kan du se presentationer av de utbildningar som är sökbara just nu: en av dem tar Studerandeavgift och den andra - är gratis.

    Konkurrens om platser på den utbildningen som är gratis är mycket tuffare. Det är, alltså, lättare att komma in på den utbildning där man själv måste betala. Oavsett om utbildning är gratis eller avgiftsbelagd, måste man uppfylla alla de kraven som ställs - bl a vara frisk och klara psykologiska tester + ha de "rätta betygen". Ang. matte - så är det lägst Matematik 2 (ibland krävs det matematik 3). Alltid krävs det Fysik 1a kurs godkänd.

    Fysik läser man på gymnasiet på Teknikprogrammet, på Naturvetenskapsprogrammet och på det speciella programmet - Flygteknikutbildning.

    Det speciella programmet Flygteknik finns idag på nio gymnasieskolor, se presentationerna här >> men vi vet inte om samma skolor /eller fler elelr färre/ kommer att erbjuda det programmet när det blir dags för dig att börja på gymnasiet. Kika på de skolornas presentationer som erbjuder det programmet idag. Gå på öppet hus på de skolorna, om du kan. Jag tycker det finns fördelar i att läsa på det speciella programmet, om du vill bli pilot.

    Det finns kanske andra yrken som kan bli av intresse för dig: HelikopterpilotTrafikflygareFlygingenjörFlygledare, Flygmekaniker, Flygtekniker.

    Tillbaka till din fråga om hur man blir pilot och om det kostar något: tyvärr är det omöjligt att svara på den frågan idag. Det dröjer minst fem år innan du kan söka till pilotutbildningen - och på den tiden kan mycket hända. Vi vet inte var utbildningar till pilot kommer att finnas om fem år (idag finns de i Sverige - inom Yrkeshögskola). Det kommer alldeles säkert finnas utbildningar till pilot både i Sverige och utomlands även om fem år, men vi vet inte exakt vilka, var, vilka behörighetskraven blir och vad det kommer att kosta.

    Råd till dig: läs så mycket matte och fysik som du kan, se till att sköta om din hälsa (träna, ät hälsosamt) - då är du bäst förberedd på de krav som kommer att ställas på dig, som vill bli pilot. Att vara frisk och ha lägst gymnasiekompetens men mycket matte och fysik - kommer med allra största sannolikhet att även i framtiden vara ett krav för att kunna bli pilot.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier och allt annat!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Piloter utbildas också inom Försvarsmakten. Då blir man t.ex Stridspilot. Om du vill veta mer om det, kontakta Försvarsmaktens Rekryteringslinje. Här är kontaktuppgifter till dem: gå in på den här sidan. Teltid och chatt är öppna från kl.10 till kl.15 på vardagar men det går också att kontakta dem via Twitter, Facebook & de finns också på YouTube och Instagram.

    Vad gäller svensk Försvarsmakt - så börjar man alltid sin utbildning med GMU, Grundläggande Militär utbildning. Förut var GMU på 3 månader (oavsett vad man önskade vidareutbilda sig till i framtiden) men nu ska Försvarsmakten göra olika GMU, beroende på vad man vill senare utbilda sig till. GMU kan därför bli så lång som 9 månader.