Anonym
    Hej! Jag går i nian och tänker gå natur inriktning natur. Jag undrar lite om de meritpoängen man får i gymnasiet. Jag har hört att om man t.ex. går natur, så måste man ha Matte 5 som programfördjupning. Jag har även hört att vissa kurser inte ger meritpoäng, och att vissa är "meritkurser". Vad är meritkurser? Jag vet att man max kan få 22,5 poäng, hur delas de ut? Får man flera poäng ju bättre betyg man får, eller är poängen "per kurs"?

    En annan fråga är, om man går natur samhäll och väljer alla kurserna som man läser på natur natur, som programfördjupning/individuellt val, har man samma behörighet som om man gick natur natur?
    • :

      Hej!

      Jag kan inte svara på alla dina frågor tyvärr men tänkte skriva lite snabbt då jag själv gått natur på gymnasiet. Jag gick natur-natur och gick inte matematik 5 utan som programfördjupning så gick jag Bioteknik och Engelska 7. Matematik 5 fanns att välja som programfördjupning i årskurs 3 på skolan jag gick (som åk 3 programfördjupningsval hade vi: Bioteknik, Engelska 7, Matematik 5, och Matematik specialisering att välja på på skolan jag gick på). I natur-natur ingick bland annat matematik 4 som en ”obligatorisk” kurs om man väljer natur-natur. Men som jag förstår det så går alla som går naturvetenskapsprogrammet matt 1c-3c och om man sedan väljer natur-samhälls så behöver man inte gå någon mer matematik om man inte väljer detta som programfördjupning (om skolan ger den kursen som programfördjupning vill säga) Jag är osäker på om det är möjligt att välja natur-samhäll och sedan välja till alla kurser som ges på natur-natur. Där jag gick skola så tror jag inte att exempelvis Fysik 2 eller Kemi 2 som ingick i natur-natur gick att välja som tillval utan de fick man endast om man gick natur-natur. Kanske ser det olika ut på olika skolor men jag har svårt att tro att det skulle vara så att man kan gå natur-samhäll och samtidigt gå alla de kurser som verkar specifika för natur- natur. Kanske kan du höra av dig till den skola du vill gå på så kanske de kan svara dig vilka kurser de ger?

      Här går det att läsa mer om meritpoäng: https://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

      Och här lite mer om natur och dess olika inriktningar och kurser och vilka kurser som ingår i natur-naturinriktningen och natur-samhälls: Försökte länka direkt till naturprogrammet men det verkar inte gå men det går att klicka sig vidare från länken och in på natur :)

      https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/program?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fprogram.htm%3FprogramCode%3DNA001%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa9295

      Nu är jag inte alls någon studievägledare utan jag utgår bara från hur det var på min skola då jag började natur tills det att jag tog studenten förra året. Hoppas att detta kan ha hjälpt lite och att en riktig yrkesvägledare kan svara bättre eller rätta mina misstag! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag svarar först på den här frågan: "om man går natur samhäll och väljer alla kurserna som man läser på natur natur, som programfördjupning/individuellt val, har man samma behörighet som om man gick natur natur? " - Svar: Ja. Om man läser de kurserna som ingår på NA/naturvetenskap, då får man den behörigheten som den utbildningen ger, detta även om examensbevis är från en "annan utbildning".

    De andra frågorna du ställer är svårare att ge svar på. Du  frågar: " Jag har hört att om man t.ex. går natur, så måste man ha Matte 5 som programfördjupning." och svaret är att på NA-programmet så får man läsa matte 5 som programfördjupning. vissa gymnasieskolor erbjuder den kursen,och andra - inte. Se programplan för NA: för att få ut examensbevis från NA behöver man uppfylla många olika villkor: bl.a ha godkända betyg i tillräckligt antal kurser och programstruktur måste stämma men det behöver du inte tänka utan SYV på gymnasiet ska se till att de rätta kurserna ingår i din studieplan. Valbara kurser finns inom programfördjupning, inom individuellt val och så väljer du inriktning; Alla kurser inom en av inriktningar måste ingå i examensbevis. Inom programfördjupning är det rätt antal poäng (volym) som måste ingå; vilka kurser varje skola kan erbjuda att välja på - är en fråga till skolan.
    I listan som finns i Programplanen för NA ser du under programfördjupning alla de kurser som får läsas inom programfördjupning.
    För behörighet till högskola behöver man ha både grundläggande och särskild behörighet. För konkurrens kan man göra högskoleprovet, men om man har fullständiga gymnasiala betyg, konkurrerar man även med MERITVÄRDE (summan av jämförelsetalet + meritpoängen). Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetal = meritvärde
    Jämförelsetal är snittbetyget. I jämförelsetal räknas alla betyg från examensbeviset, förutom betyget i gymnasiearbete (i GA måste man få E, men det går inte att få högre betyg).