Jag undrar vad som gäller för gymnasiearbetet på samhällsvetenskapsprogrammet. Enligt mina lärare så måste man skriva en vetenskaplig rapport som undersöker något. T.ex om gängkriminalitet med hjälp av intervjuer. Och att gymnasiearbetet inte får handla om något som redan har undersökts. Jag har kommit på flera intressanta ämnen men min mentor har sagt att jag inte kan välja de ämnena då det redan finns folk som skrivit om det. Funkar det så? Sen undrar jag också över om man måste göra ett sånt gymnasiearbete på sam. Jag har en kompis i en helt annan stad som gick sam med media som individuellt val. Den kompisen valde att tillsammans med en annan kompis att göra en kokbok. Men enligt mina lärare får man absolut inte göra sånt på sam, det är bara på estet man får det. Och ingen har nämnt att man får göra gymnasiearbetet i grupp trots att det står det på internet. Jag är lite förvirrad över det här då jag jättegärna skulle vilja göra nått annat än att bara skriva en lång text om svåra ämnen.
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31988 frågor besvarade.
Hur fungerar gymnasiearbetet på sam?
1 Svar
Hej Kevin,
GA, gymnasiearbete, är en Obligatorisk kurs (omfattning 100p = 100 "undervisningstimmar" eller 200 timmar totalt, alltså förberedelser, genomförande och redovisning ska rymmas inom 200 "studie/arbetstimmar" - fem veckor på heltid, om du endast skulle göra GA och inte samtidigt, under de 5 v. läsa även andra kurser).
Handledare på GA har rätt så mycket makt över temat, tillvägagångssättet mm. för att det är de som godkänner eller underkänner GA sen. Och E i GA krävs för att kunna få ut exam.bevis.
Tips: du kan kanske göra gymnasiearbete om vad GA på SA får handla om? Alltså att du undersöker "fenomenet" GA i samhällsperspektivet; GA på högskoleförberedande gymnasieprogram är ju tänkt att eleven får "stämpel": OK, förberedd inför studier på eftergymn.nivå ... Frågeställning: går det att få fram tydlig infomaterial som alla handledare och gymnasieelever kan ha nytta av och går det att få likvärdig och rättvis bedömning av resultatet, alltså försäkra sig om att ingen elev blir underkänd fast hen på en annan skola skulle bli godkänd och tvärtom?
Du gör då först Nulägesbeskrivning: som kanske går ut på att det är svårt att få "rätt" info om GA.
Du sätter mål med Ditt GA att ta fram ett sådant tydligt infomaterial; undersök vad Skolverket skriver om GA på sin hemsida; du kan också ringa till Skolverkets info-tjänst: 08-527 332 00.
Jag kan inte bestämma att du får skriva GA om Hur man skriver GA (i första hand på SA, men även allmänt - även på yrkesprogram), men jag tänker på att din handledare för GA borde kunna hjälpa dig vinkla temat/frågeställningen så att det passar som GA på SA ... Jag tänker på "GA som samhällsfenomen", typ så... problem kring det, och lösningar.
Då GA måste göras av alla som vill ta ut exam.bevis (på gymnasiet men även på Komvux) så tampas hundratusentals personer med liknande problem som du gör nu, varje år... och du kan genom att ta fram tydlig info om GA hjälpa väldigt många. Fråga alltså din handledare om du kan välja temat "GA på SA" (att detaljerad skriva om GA på alla program blir nog för omfattande...). Och om du kommer fram till att det inte går att skriva ihop tydlig infomaterial, måste du ha "bra förklaringar" på varför det inte går... negativt resultat är också ett resultat.
***
Ett annat förslag som jag kom på: Fenomenet "Studenten" (historiskt sett, idag och prognos för framtiden). Studentfirandet: är det olika i olika län, i olika etniska- och samhällsgrupper av olika slag? Hitta några som valde att inte delta i student-firandet (tog sitt exam.bevis och gick hem...) och fråga om det berodde på ekonomiska förutsättningar eller andra, t.ex religiösa? Konflikter kring studenten: om föräldrarna/vårdnadshavare och eleven vill helt olka saker? Orkar man med att förbereda sig inför "studenten" när man har så mycket i år 3 på gymnasiet att tänka på, bl.a GA? Ekonomi kring "studenten": vad kostar studenmässan? köpa klänning eller kostym? student-balen-biljetter? och hur blir det om eleven/familjen inte har råd? Är det värt att skuldsätta sig för att kunna "ta studenten"? Varför blev det så viktigt för så många att fira studenten? Gemför med liknande fenomen i andra länder.
***
Annars så samlar vi teman (förslag) för GA på: fragasyv.se/info/tema-for-gymnasiearbete
Ang. göra GA i grupp: problemen är flera t.ex hur stor får gruppen vara? och att dt även är svårt att sätta rättvisa betyg sen; Skolverket säger att betygssättningen får ej ske i grupp, utan måste göra individuellt och hur ska handledaren då utröna vem i gruppen som ska bli godkänd och vem som inte blir godkänd?
Förslag på Redovisnings-form: om du gör GA om GA eller om "Studenten" så är det intressant info för de som i framtiden ska göra GA och ta studenten - därför tänker jag att du kanske skulle kunna hålla ett "föredrag" för elever i årskurserna 1 och 2 på din egen gymnasieskola där du berättar om vad du kom fram till genom ditt GA.
Frågor och svar taggade med 'anpassning av undervisning' (9 st.)
-
Utmattning i 3:an på gymnaiset, anpassad skolgång?
Hejsan! Jag går tredje året på estetiska programmet inriktning media och kommunikation och trivs väldigt bra på mitt program med min klass. Men i September 2023 var jag med om en traumatisk och stressartad sak som nu har gjort att jag är utmattad. Har...
Hej!Jag vill råda dig att höra med sjukskrivande läkare eller psykolog (vilken du nu har kontakt med inom sjukvården)... och be de om utlåtande om vad de tycker gynnar din... Läs hela svaret -
Kan man ansöka om att få läsa civilingenjörsprogram på distansnivå?
Skulle kunna tänka mig att läsa vidare på ett program på annan skola men tanken att studera utanför min hemort ger mig ångest och programmet jag tänker på (maskinteknik) utspelas på campus. Finns det möjlighet att ansöka om anpassad undervisning på distans inklusive laborationer och tentor?
Jag tror tyvärr inte det är möjligt, men fråga på den institutionen från vilken utbildningen ges. -
Måste man delta i grupparbeten vid funktionsnedsättning?
Hej! En student med funktionsnedsättning har ju rätt till att ansöka om särskilt stöd för att genomföra sina studier, bl.a. anpassade examinationer. Jag undrar om man har rätt till att få lämna in en individuell uppgift istället för...
Hej! Det som gäller vid funktionsvariation när man studerar på högskolenivå i Sverige finns att läsa på studera.nu/livet-som-student/funktionPå sidan,... Läs hela svaret -
Gå klart gymnasiet komvux-har jag gjort rätt val?
Hej alla er fantastiska människor som besvarar alla dessa frågor på denna sida. Jag måste gå klart gymnasiet, är 22 år gammal, har nu valt Hermods och jag tror det kan vara ett misstag. Jag måste gå 3 hela år om jag förstått...
Hej Linn,Det är samma kurser som på gymnasial nivå läses på komvux, som på gymnasiet (med samma kursinnehåll och krav på att ta till sig kunskap och redovisa... Läs hela svaret -
Går det att ha anpassningar?
Hej! Jag börjar gymnasiet i höst och har under flera år i grundskolan haft anpassad studiegång. Jag har autism samt lider av psykisk ohälsa (depression och ångest bl.a.), så att vara färre timmar i skolan och istället arbeta hemifrån har hjälpt mig mycket. Och desto mer jag varit hemma desto...
Hej Freja!du skriver om att det har gått väldigt bra om du har studerat hemifrån, så varför inte försöka komma in på Korrespondensgymnasiet som erbjuder undervisning på distans?... Läs hela svaret -
Studier efter långtidssjukskriven?
Har man någon rätt till stöd/anpassning på en yrkesutbildning som kroniskt sjuk. Om omskolning krävs efter utförsäkring från försäkringskassan. Omställningen som blir att gå från långtidssjukskriven till heltidsstudier är ganska stor, särskilt också med tanke på LIA-perioder. Kan det tas hänsyn...
Hej A,jag gissar på att din fråga gäller yrkeshögskoleutbildningar; i så fall var god se info på yrkeshogskolan.se/Om-yrkeshogskolan/Pedagogiskt-stod-och-tillganglighetUtbildningsanordnare... Läs hela svaret -
Kan man få ”specialanpassningar” på gymnasiet?
Hej, hur ligger det till med ”specialanpassningar” när man går gymnasiet? Jag ska börja gymnasiet till hösten och hela högstadiet har jag haft anpassningar pga att jag haft svårt med muntliga bitar på grund av min blyghet. Tex redovisar inte inför klassen osv.... Hur funkar det när man börjar...
Hej Nicole;till gymnasiet konkurrerar man med en "siffra" /summan av betyg/. Gymnasieskolorna har endast i undantagsfall "med gymnasieantagningen" att göra; det är Gymnasieantagningskansliet som... Läs hela svaret -
Alternativ till APL?
Finns det andra alternativ till APL? tex undervisning i skolan eller självständigt arbete i skolan?
APL är obligatoriskt att delta i för att det ingår i vissa kurser och du kommer troligtvis "drabbas" på olika sätt om du uteblir från APL: riskerar få F i en eller flera kurser och inte få... Läs hela svaret
Jag går sista året på ett yrkesförberedande gymnasieprogram, Jag är inte intresserad av att arbeta med det jag håller på att utbilda mig... -
Salstenta vad ska Jag göra?
Hej Jag är en ung tjej på 20 års åldern. Läser på Göteborgs univeristet med inrikting offentligt förvaltning. Min dröm har varit ATG komma in på detta linjen. Nu när jag har gjort har jag ett hinder framför mig, salstentor. Jag har en enorm fobi för salstentor/prover sedan jag gick på 6an. Jag...
Hej Öz! Det är en jättetråkig och jobbig situation som du befinner dig i! Jag råder dig söka hjälp hos kurator och/eller psykolog. Bra om du har eller kan få intyg på att du har de svårigheter som du beskriver. Hur mycket... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga