Nils
    Hej,

    Kan man be ens kommun att få samtliga ens betyg ifrån den nationella betygsdatabasen BEDA med användning av den så kallade KommunBeda?
    • Mikael : Nu har vi pratat med en sakkunnig och fick följande svar: det är sekretess på de uppgifter som finns i BEDA; du måste själv maila till [email protected] och begära få svar på vilka betyg som är registrerade "på dig" (ditt personnummer) i BEDA. Du får då svar hem med papperspost (till din folkbokföringsadress).
    • : Jaha, okej, men, även om man ger kommunen tillstånd att göra så?
    • Mikael : Vi fick svar att ingen annan än personen själv får ta del av de uppgifter pga sekretess. ... Och varför kan du inte få utdrag hem med posten och sedan ta med den till din komvux?
    • Mikael : Ring annars till Universitets- och högskolerådet; Telefon 010-470 03 00 (lunchstängt kl 12–13); och be att få prata med BEDA-ansvarig och hör själv vad de svarar.
    • :

      Det tar ett par veckor, som jag förstod det kan man få betyg via KommunBeda på ett par timmar via en sorts FTP länk, någon datanätverk mellan BEDA samt kommunerna. Riksdagen har bestämt att KommunBeda skall utbyggas så att samtliga kommuner i Sverige har tillgång till den nationella betygsdatabasen har jag förstått.

    • Mikael :

      Fler kontaktvägar till UHR finns på uhr.se/om-uhr/Kontakt och du får givetvis ringa, maila, skriva brev till UHR och få reda på vad som gäller i frågor om BEDA och övriga frågor som är av intresse för dig.

    • Mikael :

      ang. KommunBEDA har inte den sakkunnige som vi pratade med några svar att ge. Du får, som sagt, gärna ta reda på mer. Fråga SYV är inte en myndighet och utfärdar inte betyg, begär inte in betyg eller sysslar med skol-juridiska frågor utan vi är några "allmänna studie- och yrkesvägledare" som gör vårt bästa i att svara (om vi kan) eller guida dit vi tror man kan få svar. Den här frågan "ägs" av UHR, universitet- och högskolerådet (tror i alla fall jag); BEDA är ju UHR´s databas. En annan "part" som kanske kan bli behjälplig är UKÄ, Universitets kanslersämbete. Du får gärna kontakta dem också.

    • SYV-besökare : På UKÄ är det nog till den här 08-56308538 tel.nr du ska ringa; jag tror det är nummer till den rätta sakkunnige; har sparat det nummret sedan innan. Lycka till!
    • :

      Visst, andra kommuner har sagt att de har fått betyg ifrån den nationella betygsdatabasen för andra elever, dvs att kommunen själv har ju kontaktat UHR och fått utdrag, jag tänkte bara om det var några SYV på fragasyv.se som hade gjort samma. Jag tar vidare kontakt med kommunen dock, samt UHR!

    • Anna : Vi på fråga syv begär inte några betyg. Vi svarar på frågorna i vilka personer ibland skriver vilka betyg de har; vi kontrollerar inte de uppgifter som personer uppger i sina frågor; vi utgår ifrån att de är ärliga och "vet vad de pratar om". vi kan ge tips, råd, förklara reglerna och också berätta om vi känner till att vissa undantag kan finnas. Som sagt, FRåGA SYV utfärdar inga betyg, begär inte in några betyg och har inga jurister anställda som skulle kunna svara på skoljuridiska frågor.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Nils;

    BEDA är tyvärr inte en hel-omfattande betygsdatabas. Det är Examensbevis & Slutbetyg som "samlas in" av BEDA men det är inte alla skolor som är anslutna till BEDA; se vilka skolor som är anslutna - på anslutnaskolor.uhr.se

    Som jag har uppgett i kommentaren till din fråga: vi har precis pratat med en sakkunnig på Universitets- och högskolerådet som är välinsatt i frågor kring databasen BEDA. Han svarade så här: du måste själv maila till [email protected] och uppge ditt personnummer samt att du vill få Utdrag ur databasen BEDA.
    Då kommer UHR snarast möjligt (de kan inte svara exakt hur många dagar det kan ta - beror också på posthanteringen) skicka till din folkbokföringsadress ett pappers-utdrag ur BEDA där det kommer att stå vilka betyg som finns på ditt personnr.registrerade i BEDA.
    Komvux eller någon annan får inte ett sådant urdrag - detta på grund av sekretess. Det är alltså bara du, personligen, som kan få det.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    det som förbryllar mig är att Å ena sidan, är betyg i Sverige - Offentliga handlingar; och då borde "vem som helst" få reda på allas betyg;
    Å andra sidan, är det "sekretess" i BEDA och ingen annan än personen själv får reda på vilka betyg som finns registrerade.
    Ganska så märkligt!
    nu är jag inte en jurist, utan en vanlig studievägledare utan någon som helst juridisk utbildning... men högskoleutbildning har man ju och erfarenhet inom yrket!
    ska man någon gång sluta förvåna sig över allt som är ologiskt och "konstigt"?!
    Suck! :(
    SYV