A
    Hur kan antagningspoängen vara högre i urval 1 än i urval 2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    antagningsgräns är lägre i urval 2 för att när några av de antagna tackar Nej till sina platser och några från RESERV kallas in - erbjuds plats och de har ju lägre betyg, därför fick de RESERV-plats och inte besked ANTAGEN från början, då antas några med lägre betyg i urval 2 och därför sjunker antagningsgränsen.

    mvh

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Fast det var tvärtom. Urval 1 var högre!
    • Milla : Precis, antagningsgräns i Urval 1 är högre och i Urval 2 är lägre; precis vad jag har skrivit i mitt svar. Var god läs ovan.
    • : Jösses ursäkta, är snurrig. !!, Jag menar att urval 1 var lägre. Det blev högre i urval 2.
    • Milla : Det är märkligt. Kontakta Antagning.se och fråga dem varför det blev så. Tel.nr 0771-550 720 kl.9-16 på vardagar.
    • :

      Kan vara så att folk som hade de lägsta poängen/meritvärdena tackade nej till sina platser och universitetet inte tog emot några reserver. Detta betyder att antagningspoängen verkar bli högre, eftersom de som hade antagningspoängen motsvarande gränsen tackade nej, vilket betyder att de som har värden som ligger före dessa personer hamnar sist, och därför kan det se ut som att utbildningen får en högre gräns.

    • Anna : Tack Brendan för din kommentar!
    • : Ja, så måste det ju självklart vara. Tack
    Läs alla kommentarer