Pershia
    Vad måste en person med en utländsk sjuksköterskautbildning utanför EU eller EES utan arbetserfarenhet göra för att bli behörig till jobbet inom samma bransch?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Pershia,

    Sjuksköterska>> är i Sverige ett legitimationsyrke. Det betyder att för att arbeta som sjuksköterska i Sverige måste man få Legitimation från Socialstyrelsen. Här>>> finns det mer info om hur man kan bli legitimerad sjuksköterska.

    Däremot Undersköterska är inte ett legitimationsyrke och det är därför arbetsgivare som bestämmer vem som anställs.

    En person med utländsk sjuksköterskeutbildning men utan legitimation, har goda chanser att få jobb som undersköterska, då jobbar man inom samma bransch - hälso- och sjukvård. Andra jobb som kanske kan vara av intresse för den personen att söka är - personlig assistent>>, elevassistent>>, optikerassistent>> och apoteksassistent>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Här>>> beskriver Socialstyrelsen 3 olika vägar till svensk sjuksköterskelegitimation. Be personen som det handlar om att läsa på den här sidan>> och sedan agera utifrån det som passar bäst in på just den personens situation. :)

    I vissa länder ligger sjuksköterskeutbildning på gymnasial nivå eller ges som kort eftergymnasial utbildning och i så fall behövs det ibland ganska omfattande kompletteringar. Ibland kan ett stort hinder utgöras av Engelska. För att kunna komplettera på högskolenivå måste man ha ganska goda kunskaper inte bara i svenska, utan även i engelska. Men i många länder där man har sin tidigare utbildning ifrån krävdes inte så mycket engelska eller ingen engelska över huvudet taget. I så fall kan det bli mycket svårt att bli legitimerad sjuksköterska i Sverige.

    Bra ingång kan vara via anställning som Undersköterska. Då kan personen se hälso- och sjukvård i Sverige på mycket nära håll. Samtidigt kan personen börja tjäna pengar och skaffa sig arbetslivserfarenhet. Kanske kommer personen på andra tankar och vill då i stället byta bransch och inte satsa på att komplettera sin sjuksköterskeutbildning från hemlandet.

    Det är i alla fall vad jag skulle rekommendera - börja jobba inom hälso- och sjukvård så fort som möjligt, t.ex söka jobb som Sjukhustransportör>> eller Servicemedarbetare>> - detta samtidigt som man försöker komplettera sin sjuksköterskeutbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA