Claes
    Hej!

    Jag har en systerson som är svensk medborgare men som har bott och studerat hela sitt liv i USA och som inte pratar svenska. Han är nu efter sin amerikanska studentexamen väldigt intresserad av läsa ett tekniskt basår, på t.ex. KTH, för att sedan studera vidare mot en Masters, men såvitt vi kan se så krävs det 'Svenska 3' (eller eventuellt Svenska som andra språk) vilket han då inte har. Så;
    - Kan man tillgodogöra sig Svenska 3 genom t.ex. distansstudier? Eller vad finns det för andra alternativ? Han har inte fyllt tjugo så Komvux verkar inte vara ett alternativ.
    - Vi har inte lyckats hitta någon skola som tillhandahåller tekniskt basår på engelska, men det kanske finns i alla fall?

    Mvh,

    Claes

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Claes,
    jag undrar vad som är "huvudmålet" - att lära sig svenska bra Eller att komma in på en utbildning på KTH?

    Lära sig svenska kan man på olika sätt - bland annat genom självstudier och för att påvisa att man kan tillräckligt för att läsa på högskola/universitet med undervisningsspråk svenska kan man göra TiSUS-test (Test i svenska för Universitets-studerande). Läsa svenska, om man är under 20 år, kan man i Sverige inom gymnasieskolan (ex. på IM, ex. på Språkintroduktionen) eller på en folkhögskola.

    Om huvudmålet är att komma in på KTH, rekommenderar jag att kontakta Centrala studievägledningen på just KTH - där kan du/ni fråga om vilka utbildningar KTH erbjuder och om de kan ge några råd ang.studier i svenska mm.

    Varför läsa basår? Är det för att uppnå behörighet i fysik, kemi och matematik? I så fall kan man uppnå behörigheten på andra sätt - genom gymnasiala kurser i fysik, kemi och matte.
    Du skrivet att det är masters som är målet. Masterprogrammet är påbyggnad efter kandidatprogrammet, som är en 3-årig utbildning på heltid.

    Om att Lära sig svenska
    Du skriver att personen i fråga inte pratar svenska. Om man är nybörjare i svenska, kan det ta lång tid att lära sig så pass mycket för att kunna klara godkänt betyg i SAS 3. Jämför: elever i Sverige läses svenska under hela sin grundskola + sedan i 3 år på gymnasiet (det är minst 12 år, samtidigt som de oftast dagligen pratar svenska och använder språket på olika sätt under alla de åren) - och då klarar inte alla godkänt betyg i alla fall... det är mycket höga krav som ställs på både muntliga och skriftliga färdigheter.

    Ang. utbud av basår på svenska lärosäten - se gärna info på www.studera.nu - jag hittade ca 53 tekniska basår (några av dem är naturvet.-tekniska) men alla är på svenska; hittade alltså inte ngt. basår med undervisningsspråk engelska.
    www.studera.nu är lärosätenas gemensam hemsida.
    Vad som är sökbart inom högskola/universitet i Sverige just nu - kan man se på www.antagning.se