SYV-besökare
    Hej,
    jag fick "uppdrag" från min rektor att "föra in syv-perspektiv" in i undervisning i alla ämnen, men hen säger inte hur jag ska göra det. Hen tycker att det är mitt ansvar som SYV och att jag ska veta hur man gör då hen tycker det är min kompetens... eller dennes "avsaknad" i så fall. :)
    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Några konkreta råd?
    En trött och förvirrad SYV :(

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej, kollegan!
    att syv-perspektivet ska finnas och "genomsyra" undervisningen - det håller jag med om. Dock är det inte helt klart hur det ska gå till - rent praktiskt.
    Sedan finns det också (eller tyvärr Kan finnas) viss motstånd från lärarna ibland t.ex pga de tycker de gör redan tillräckligt mycket och orkar inte med ännu en sak att tänka på.

    Det är olika situationer på olika skolor - av olika anledningar: lärarbrist; rektorer kanske byts ut ofta; eleverna kan ha diverse olika förutsättningar, allt från "på gränsen till särskola med en IQ poäng för mycket för att få gå i särskola" Till Särbegåbade/jätteduktiga och snabba elever som alla går i samma klass! 

    Konkreta tips:
    - försök vara med på alla lärarsammankomster och bara genom att du visar upp dig och kanske förhoppningsvis blir tillfrågad om ngt., så påminner du lärarna om att SYV finns och att studie- och yrkesvägledningen är viktigt att tänka på även om man är lärare;

    - försök vara med på alla föräldramöten på din skola; samma sak här - genom att visa upp dig påminner du om att SYV finns! :) på föräldramöten i åk7 kan man börja prata om den obligatoriska PRAO-n, kika gärna på info på https://www.framtid.se/reportage/obligatorisk-prao-fran-ht18
    på föräldramötena i lägre årskurser kan man som SYV exempelvis berätta om någon SYV-nyhet, ex. om du sätter upp en SYV-anslagstavla och byter ut VECKANS YRKE - varje vecka på den tavlan; - det går snabbt att skriva ut från - https://www.framtid.se/yrken/veckansyrke och man kan sätta upp för flera veckor framåt - så att alla: elever och lärare samt annan skolpersonal ser att du bryr dig och att det "händer någonting på syv-fronten"; nästa veckans yrke är - Matematiker, se varför just det yrket på https://www.framtid.se/yrke/veckansyrkev11ar2018

    - gör ngt. roligt med skolpersonal, ex. tips-promenad om yrken; 

    - i samband med terminsstart och terminsslut kan man kanske göra någon SYV-aktivitet i de enskilda klasserna eller för hela skolan, t.ex en Frågetävling om olika saker som har med studie- och yrkesvägledningen att göra;

    - påminn lärare och övrig skolpersona om att du finns! - och att de alltid är välkomna att fråga dig om hur de kan "implementera syv i sin undervisning"; du kan gott säga att du inte "sitter på alla svar" men att ni kan diskutera och komma fram till någonting tillsammans, att ni "sitter i samma båt" och har samma mål: nämligen att det ska bli "folk" av eleverna! :)

    - be rektor att "vika" minst fem min - åt SYV-info på varje skol-personal-sammankomst där du kan säga någonting om vad som händer på "syv-fronten", ex. någon nyhet om att >>> från HT19 införs det Högskolebehörighet på yrkesprogrammen på gymnasiet; om det inte finns någon syv-nyhet att berätta om kan du på dina fem min "i ramp-ljuset" be om idéer och förslag från lärarna om hur ni tillsammans ska leva upp till att SYV är hela skolans ansvar.

    - se om det på andra skolor (kanske börja med de skolorna som ligger närmast din skola) finns goda exempel hur lärare och SYV samarbetar och "ta efter" samt dela med dig av det du har lyckats "uppfinna".

    - prata med rektor och med samhällskunskapslärare om att införa (kanske på frivillig basis ... på prov) - Arbetsmarknadskunskap som en del av undervisningen inom Samhällskunskap, då du kan "ta över" och undervisa i en kvart på var femte lektion t.ex - i Arbetsmarknadskunskap och så inkluderar läraren några frågor in i sina prov ang. det som du har undervisat i på dina "kvart"-lektioner. 

    Det finns väldigt mycket man kan göra även om man är ensam SYV och utan någon stöd/hjälp från andra men så ska det inte vara: om syv ska bli hela skolans ansvar, bör all skolpersonal hjälpa till, ex. kan rektor "beordra" att skolsköterskan, skolmatsalspersonal, vaktmästaren, skolbibliotekarien - går in i klasserna och berättar om sina yrken, om vilken utbildning de gick och om vilka arbetsuppgifter de gör som kanske inte syns för eleverna;

    Att du fick "uppdrag" från Rektorn är bra för att det påvisar att hen är intresserad men du behöver rektorns "dagliga stöd" också. Det kan du gott svara till din rektor - att hen bör kontinuerligt och på olika sätt påpeka till all skolpersonal att SYV är hela skolans ansvar! 

    Försök involvera föräldrarna ex. fråga på föräldramötena vilka föräldrar kan och vill komma till skolan och berätta om sina yrken och/eller sina tidigare utbildningar (från gymnasiet och uppåt); och samtidigt kan du fråga om vilka föräldrar kan "fixa" PRAO-platserna på sina arbetsplatser (och inte bara åt sina egna barn, även åt andra elever).

    Om PRAO-anskaffning, inslag av Arbetsmarknadskunskap, tips-promenader och frågetävlingar om yrken och vägledningssamtal "hänger i luften" hela-hela tiden... om och om igen - som "favorit i repris" och både du och rektor outtröttligt "tjatar" om att SYV är hela skolans ansvar... :)... kan man i så fall förvänta sig att det blir en förändring, i alla fall på sikt!

    Lycka till!
    D:
    P.S: alla intresserade får höra av sig med kommentarer, tips och synpunkter! :)

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vilken bra fråga du ställer! En jätteviktig och aktuell fråga men som också är svår att svara på!
    Jag håller med Daniel, det han svarar. 
    Men jag vill också lägga till att man kan också kanske "skoja till det" lite... inte bara ta det på "blodigt allvar". 

    Ex. kika på https://www.framtid.se/bloggar/fika-bor-man - om man gör en "föreläsning" för eleverna om Fikans betydelse på den svenska arbetsmarknaden, t.ex? eller ngt. annat halvt-allvarligt som förenar "arbetsplatskunskap" med ngt. skoj, ngt. lättsamt som eleverna lättare kan ta till sig? 

    Jag tycker också att man som syv kan vinna mycket på att ärligt säga till lärarna och annan skolpersonal att "jag behöver er hjälp, era ideer och ert stöd". Att "ensam är stark" gäller inte alltid. 


    Sätt upp "digitala idélådor" - där alla kan lämna idéer och förslag om hur SYV kan bli Hela Skolans Ansvar. Uppmana elever, föräldrar, övrig skolpersonal och kanske t o m fd elever som gick vidare till högre utbildning - att bidra med idéer.

    Vänliga hälsningar och LYCKA TILL
    Julia syv

    Frågor och svar taggade med 'kvot' (6 st.)

    • Emma

      Om jag aldrig klarar matten men vill gå konstnärlig utbildning?

      Finns det några andra sätt att komma in på ett nationellt program än via Introduktionsprogram om man har ett funktionshinder? Ett hinder som gör att man kanske aldrig kommer att klara alla av de tre viktigaste ämnena svenska, engelska och matte? Finns det några skolor med program som gör...

      Anna: : Hej, jag vet inte vilken inriktning på ES som du vill komma in på. Och det kan vara viktigt att veta. T.ex finns det i Stockholm 22 gymnasieskolor som erbjuder ES med olika... Läs hela svaret
    • Thea

      Vilket kvot ansöker jag i, B1 eller B2?

      Jag ska plugga upp mitt F i Fysik 2 på Komvux. När jag ansöker till universitetet, kommer jag då ansöka i B1 eller B2? Och om jag pluggar upp mina godkända betyg genom prövning, vilken kvot söker jag i då? Slutligen, om jag vill söka en...

      Milla : : hej Thea, när du söker till högskoleutbildning i Sverige, finns det ingen fråga som du bör svara på - ang. vilken eller vilka urvalsgrupper som du vill prövas i; utan Antagning.se... Läs hela svaret
    • Framtidsdrömmare

      Vad innebär antagningskvoten BF?

      Hej! Om man läser kurser (t.ex. kurser som ingår i ett naturvetenskapligt basår), och får 4,0 i omdöme på folkhögskolan som resultat av samtliga kurser. Räknas dessa in i ansökningskvoten BF för sig endast, eller räknas även föregående gymnasiebetyg in i denna kvoten?

      Anna: : Hej, Anders! Jag är inte helt "hundra" på vad du menar och det kanske är bäst att du hör med Antagning.se - som just genomför antagning till program på högkolor/universitet i... Läs hela svaret
    • Ebba

      Vilken urvalsgrupp hamnar jag i?

      Jag gick ut gymnasiet förra året och läste samhällsprogrammet. Nu funderar jag på att studera till Audionom, men jag har inte behörighet till det eftersom jag endast har Naturkunskap 1 och man behöver Naturkunskap 2. Jag funderar på att läsa Naturkunskap 2 på komvux, och jag undrar då i fall jag...

      Anna: : Hej Ebba, Det är urvalsgruppen BII för dem, som har kompletterat sina gymnasiebetyg. Om du söker till en annan utbildning där Naturkunskap 2 inte behövs för behörighet, kommer du att prövas både i BI gruppen (de som inte... Läs hela svaret
    • Sara

      Hur många har sökt in från gy 11 och hamnat i Blex?

      Hej! Jag kommer att ta studenten nu i vår med det nya betygssystemet, och planen är att jag i höst ska läsa vidare på universitetet till Civilingenjör. För tillfället kommer mina poäng att ligga precis vid gränsen som var vid förra årets intagning i Urval 2, då jag kommer att få mellan 20,0 -...

      Lena: : Hejsan, du hittar dessvärre ingen statistik än på sökande eftersom GY11 inte har gått ut än och söket blir först klart i juli någon gång. Statistik kan vi nog inte få förren i aug-sept. Hur många... Läs hela svaret
    • Jasmine

      Vad ska jag välja, har ingen aning? Tips?

      Snart är det ju dags för omvalsperioden till gymnasievalet. Jag väljer mellan Natur och Sam. Jag har verkligen ingen aning om vad jag ska välja. Mina betyg i skolan är bra. Både mina SO och NO-ämnen ligger på B. Matte lika så. Svenska B, spanska C och engelska C. Det är mina betyg på ett...

      Fråga: : Det verkar ju som att ett Sam eller ett Naturprogram vore något för dig. Eftersom du gillar prov och inlämningar o ha bra studierutiner och ambitioner så bör du klara båda programmen bra. På både Sam och Natur får du... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga