Jaspreet
    Våren 2017 kommer biex gruppen försvinna, iallafall vad jag har hört. Hur kommer detta påverka antagningen? Kommer poängen bli lika höga som BI eller kommer det skapas något nytt system? skulle ju kännas konstigt om jag som har GY11 konkurrerar med dom med IG-MVG. Då det är svårare att få A. Andledningen till att jag frågar är för jag vill komma in på psykologprogrammet och det är hög poäng och ifall biex skulle finnas skulle jag komma in utan problem men utan biex ligger jag på gränsen, beroende på antal sökande osv...

    Tack i förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jaspreet!

    Det stämmer att BIex urvalsgruppen kommer användas för sista gång vid antagning till vårterminen 2017 och från antagning till höstterminen 2017 kommer alla sökande utan kompletteringar prövas tillsammans i BI urvalsgruppen.

    Universitets- och högskolerådet som vi ringde till och ställde din fråga - svarar att de inte känner till någon prognos eller analys om hur denna ändring skulle påverka antagningsgräns. För övrigt så tror inte UHR´s expert att detta beslut (att slå ihop BIex och BI) kommer att hävas eller skjutas upp, utan svaret vi fick är "vi får väl se vad som händer när de två urvalsgrupperna slås ihop".

    Du kan göra högskoleprovet och konkurrera även i HP-urvalsgruppen. Du kan också läsa in någon komplettering och prövas i så fall även i BII urvalsgruppen.
    Exempel: vi säger att du blir behörig till Psykologprogrammet redan på gymnasiet och för behörighet krävs det inga kompletteringar och du kanske också får max i merit. Med ditt Examensbevis prövas du vid antagning till höstterminen 2017 (och senare) endast i BI urvalsgruppen. Men om du även läser upp något betyg på komvux eller genom en Prövning>>, kommer du att prövas både i BI och i BII urvalsgrupper.

    Du kan, alltså, maximera dina chanser genom att

    1. se till att du blir behörig på gymnasiet (får alla kurser som krävs till särskild behörighet till Psykologprogrammet, bl a godkänt betyg i Matte 2 - in i ditt Examensbevis)

    2. gör Högskoleprovet>> (och helst flera ggr)

    3. i fall du direkt efter gymnasiet inte kommer in på den önskade högskoleutbildningen, läs upp minst en kurs - på komvux eller genom prövningar>> - och du kommer vid nästa antagning även prövas i BII urvalsgruppen. Du kan då samtidigt göra HP>>> ännu en gång.

    Det är de råden jag kan ge dig.

    Sammanfattning: vi känner inte till någon seriös prognos om hur ihopslagningen av BIex och BI kommer att påverka antagningsgränsen. Men även om en sådan prognos skulle finnas, kan inte du eller vi göra ngt. åt det - utan du kan göra bara det som du kan göra och vi kan ge dig våra bästa råd (se ovan i mitt svar).

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare