Allis
    Hej!

    Kan man gå på introduktionsprogrammet i en termin och sen hoppa över till ett högskoleförberedande program direkt om man bara har 3 ämnen som man inte är behörig i. Jag ska gå på sa efter introduktionsprogrammet, vilken introduktionsprogramstyp tycker du passar mig bäst? Då jag är inte godkänd i matte, fysik och kemi. När jag har gått klart programmet och ska söka till samhällsprogrammet, kollar man bara om det finns lediga platser eller kollar man på mina betyg, om jag kommer in? Det finns en särskild skola som jag verkligen vill gå på men även om har klarat mina ämnen så når min betyg ändå inte den gräns som den skola kräver. Tror du det finns någon chans ändå att jag kan komma in på den skolan? Vad kan jag göra? kan man få göra prövningar i de andra ämnen och få betyg så att man kommer in på den skolan eller är det helt kört?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det var många frågor! Jag ska försöka svara så gått det går men Introduktionsprogrammet kan ha lite olika upplägg från kommun till kommun och fungera olika så jag kan bara svara generellt vad som gäller. Om du vill gå ett Samhällsvetenskapligt program så kallas Introduktionprogrammet du ska söka för Preparandprogrammet. Villkoret är dock att du ska klara av de ämnen du har F i från grundskolan under ett år.
    Du läser oftast tillsammans med vanligt Samhällsvetenskapligt program men kanske inte alla kurser - det beror på hur många kurser du har kvar sedan grundskolan. När du är klar så går du antingen bara kvar i din klass eller söker om till ettan året efter till den skolan du vill till- beroende på hur många kurser du klarat av på programmet. Som sagt kan de se olika ut. /Lena, Syv