Anonym
    Hej!

    Ber om ursäkt om detta är en fråga som har ställts förut, men jag hittar inget konkret svar på den.

    Iallafall, jag ska börja mitt andra på en folkhögskola, men känner att jag inte lär mig ett dugg + att jag tycker pedagogiken är väldigt udda. Så jag hade tänkt söka till komvux istället, då jag vill bli färdig så snabbt som möjligt och söka till universitetet.

    Så min fråga är: hur lång tid tar det att plugga in grundläggande behörighet på komvux? Jag har betyg i engelska 5 och svenska 1 från gymnasiet.

    Tack på förhand!
    • Mikael : Jag antar att det är GODKÄNDA BETYG du har i Engelska 5 och i Svenska 1. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    F är också ett betyg... Jag hoppas du har Godkända betyg i Eng 5 och Svenska 1. De två kurserna går ut på sammanlagt 200poäng (100poäng per kurs). För examensbevis från komvux behöver du få ihop 2400 poäng. Av de 2400poäng kan du ha max 150 poäng betygsatta med F men inte i vilka kurser som helst. T.ex både eng5 och svenska1 måste ingå i examensbevis med GODKÄNDA BETYG.
    Om man vill uppnå grundläggande behörighet genom examensbevis från komvux läser man - vanligtvis - i tre läsår (6 terminer) på heltid. Är man väldigt duktig och självgående kan man skaffa sig kunskaperna på egen hand och söka var man kan göra prövningar (svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, tyvärr). Betyg från prövningar får ingå i examensbevis från komvux. Det är dock mycket krävande att läsa på heltid + samtidigt skaffa sig kunskaperna i andra kurser på egen hand + hitta var man kan göra prövningar (och prövningsavgift på 500kr får man inte tillbaka om man får F eller om man ej kommer till prövningen). Satsar man för hårt finns också risk att överanstränga sig, så här får man vara smart och inte bränna ut sig redan i unga år.
    Du skriver att "pedagogiken är udda" på den folkhögskola som du läser på. Olika folkhögskolor kan använda sig av lite olika pedagogiska metoder. Varje folkhögskola är som ett "eget företag" - det finns mycket som är lika men kan finnas ganska mycket som är olika på olika folkhögskolor.
    Du kan söka till komvux och se om du får studieplats på kurser som motsvarar heltid. Ibland kan man ha tur och få läsa i högre tempo än heltid (dock är det krävande och komvux brukar inte vara så "glad" att ge plats på kurserna som motsvarar högre studietakt än heltid och inte ens heltid kan garanteras. På komvux söker du till varje kurs separat och varje gång kan du få svar PLATSBRIST, då söker du till nästa kursstart - på så sätt kan studier mot examensbevis ta längre tid än 3 läsår.
    Om du har godkända betyg i Eng5 och Sv1, då har du klarat av en halv termin och du har 5,5 terminer kvar att läsa på komvux om du får under alla de 5,5 terminerna läsa på heltid (vilket på förhand ej går att garantera).
    Grundläggande behörighet kan man, annars, uppnå genom "reell kompetens" - läs information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg - du behöver i så fall 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid + några få godkända betyg från gymnasiala kurser; för konkurrens - gör du högskoleprovet och prövas, vid ansökan till svenska högskole-/universitetsutbildningar, endast i HP-urvalet.