Sheila
    Hej, det är så att jag tänkte ansöka om att läsa ett par ämnen som jag behöver läsa för att komma in på tandläkarlinjen senare och då jag läste samhälle/beteende linjen på gymnasiet så är det ett par stycken ämnen som jag då behöver läsa upp och dessa är matte 3b,matte 4,biologi 1, biologi 2, kemi1,kemi2 och fysik 1 och 2. Då är min fråga hur många av dessa ämnen de flesta brukar läsa samtidigt? För jag känner att det blir väldigt mycket om jag ska läsa alla dessa ämnen på ett år men har även hört att många gör så men jag är förvirrad och vet inte vad som är rekommenderar. Alla dessa ämnen ingår ju i vissa universitets naturvetenskapliga basår men jag vill läsa dem på komvux för att jag då kan stanna kvar i Stockholm och läsa dem. Men jag vet alltså inte hur jag då ska ansöka på komvux, jag har hört att det finns typ paket på komvux med alla dessa ämnen men då jag inte vet om det är bra att läsa alla samtidigt så vet jag inte heller hur jag ska ansöka om att läsa dessa. Jag måste ansöka inom dessa dagar och är jättestressad så jag hoppas ni kan hjälpa mig. Med vänliga hälsningar Sheila

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kurserna som du behöver få betyg i utgör 850 gymnasiala poäng. På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Om du läser på heltid, tar det 42,5 veckor, dvs ett läsår.

    Fördelen med att komma in på ett paket är att du blir automatiskt antagen till nivå 2, om du får godkänt betyg på nivå 1.

    söker du fristående kurser, kanske du sedan "sitter inne med" godkända betyg i kemi 1, fysik 1a och biologi 1 men ej får plats på kemi 2, fysik 2 och/eller biologi 2.