Tova
    Hej, jag vill bli försvarsadvokat men vet inte så mycket och vilka ämnen jag måste ha bra betyg i osv. Jag vill veta om jag måste ha alla A för att komma in på den linjen jag ska välja eller om man kan ha medel betyg som c, b eller a. Sen tror jag att det är ekonomi jag ska välja på gymnasiet och sedan plugga vidare mer inriktat (Rätta mig om jag har fel) Sen har jag även planer för att flytta till ett annat land, helst ett engelsktalanade (Vet att det finns många) Och då undrar jag om jag måste göra om hela min utbildning för de har ju andra regler och lagar i olika länder. Förlåt för att jag skrivigt flummigt men tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,

    i Sverige är det så att man måste skaffa sig Juristexamen för att senare kan bli en Advokat>>.

    I andra länder kan det funka annorlunda. Det är hård konkurrens om platserna på juristprogrammen på olika universitet i Sverige.
    Det är därför bra att ha så höga betyg man kan. Det är dock inte omöjligt att komma in med lägre betyg men om man får högt resultat på högskoleprovet.

    Det kan också finnas andra vägar in - på juristprogrammet, t.ex via en Introkurs >>>(alla behöriga till högskolan tas in på distanskurs och sedan är det ca 20 bästa resultat i slutet av kursen som får plats på juristprogrammet, även om man har låga betyg från gymnasiet).

    Bästa hälsningar

    ANNA

    På gymnasiet rekommnederar jag i första hand Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik>>. Detta för att testa-på läsa juridik redan på gymnasiet.

    Men, formellt sett, går det är bli behörig och komma in på juridikprogrammet efter ett valfritt gymnasieprogram. Särskild behörighet till juristprogrammet på högskolenivå i Sverige är godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b.

    På teknikprogrammet läser man lite för lite historia, men på alla andra högskoleförberedande program läser man båda de kurserna, sh 1b och hi 1b som obligatoriska kurser.

    Innehåll i Ekonomiprogrammet /där jag rekommenderar dig läsa inriktning Juridik/ - kan du se i >>Programplanen för EK.

    Angående jobba inom juridik i andra länder, är det så att lagar är olika i olika länder... men om man vill med svensk utbildning jobba inom juridik utomlands, kan man kanske satsa på utbildning i Internationell rätt.